Zajęcia zdalne
Zajęcia zdalne (29 marzec -2 kwiecień)
Grupy starsze (5, 6 latki)
-
Szukanie zająca – słuchanie opowiadania Olgi Masiuk.
Wyjeżdżacie na Wielkanoc? – spytała Blue.
– Nie – odpowiedział Pak.
– Antoni obchodzi święta, malując jajka w swojej pracowni. To krawiec. Uwielbia dobierać kolory i wzory. W zeszłym roku malował w szkocką kratkę i marynarskie paski.
– Naprawdę? – zainteresował się Supełek.
– Ciekawe, co wymyśli w tym roku. Może będę mógł zaprojektować kilka jajek.
– Ja wolałbym zjeść niż projektować – westchnął Pak.
– W zeszłym roku wyszły Antoniemu takie śliczne, że nie pozwolił mi ich zjadać. Blue roześmiała się.
– W zeszłym roku byliśmy u babci i moja siostra próbowała zjeść pisankę. Nie wiedziała, że jest drewniana. Całoroczna.
– Blue trzymała trzęsący się ze śmiechu brzuch.
– Ja lubię szykować koszyk do święcenia – wtrącił się Jacek.
– Wszystko jest tam takie małe. I potem się ustawia w kościele na specjalnym stole. I tak się fajnie z tym koszykiem chodzi.
– Ja wkładam zawsze do koszyka zająca z czekolady i mama musi mi pozwolić go zjeść po śniadaniu, bo jest poświęcony – oznajmiła Marysia.
– Bardzo sprytnie – pochwaliła Blue.
– A u nas są wielkie poszukiwania wiosny – dołączył się Jacek.
– Mój wujek organizuje dla dzieci konkurs. Wszyscy wychodzimy na spacer i wygrywa ta osoba, która znajdzie jak najwięcej oznak wiosny. W zeszłym roku z bratem stworzyliśmy drużynę i wygraliśmy – Jacek wypiął dumnie pierś.
– Znaleźliśmy piętnaście znaków wiosny.
– Jak to piętnaście? – Marysia nie chciała w to uwierzyć.
– Był śpiew ptaków, bazie, dwa kwiatki, pszczoła… – Jacek wyliczał na palcach, ale wciąż wystarczała na to jedna ręka.
– Chyba pięć, a nie piętnaście – kpiła Marysia.
– Nie. – Jacek był oburzony.
– Śpiew ptaków, bazie, dwa kwiatki… – I pewnie trzynaście pszczół – śmiała się Marysia. – Lepiej powiedz, co wygrałeś w tym konkursie.
– Piłkę – odpowiedział, nie przerywając liczenia.
– To już coś. A są u was prezenty? – zapytała w przestrzeń Marysia.
– Ja wam opowiem o fajnych prezentach – do rozmowy włączyła się Pani. – Kiedy byłam dzieckiem, jeździłam na Wielkanoc do dziadków na Mazury. Otóż po wielkanocnym śniadaniu wychodziłam razem z bratem na podwórko. I babcia wskazywała ręką kierunek. Mówiła: „Ty musisz szukać tam, a ty tam”. I ja z moim bratem wyruszaliśmy we wskazanym kierunku na poszukiwania.
– Ale czego? – dopytywał się Supełek.
– Zajączka. – Musiała pani złapać zająca? Przecież one tak szybko kicają – powiedział Pak. – Nie, to taka nazwa. Musieliśmy znaleźć gniazdo, w którym zajączek schował dla nas prezenty. Tak naprawdę zajączka zastępowała moja babcia. Ale chowała bardzo dobrze. Czasem pół dnia spędziliśmy na poszukiwaniach. Prezenty potrafiły być ukryte pod mchem albo w dziupli. Kiedyś mój brat znalazł prezent, który przeznaczony był dla mnie. I postanowił go sobie zatrzymać. Więc schował go, żeby potem po niego wrócić. Ale kiedy wrócił, prezentu już nigdzie nie było.
– I co? – przeraziła się Blue.
– Ja strasznie płakałam, że nie mogę znaleźć swojej paczki, więc babcia się zlitowała i zaprowadziła mnie do kryjówki. A ona była pusta. Wtedy mój brat się przyznał. Ale też zaczął płakać, bo zrozumiał, że skoro schowek jest pusty, to i on nie dostanie mojego prezentu. Cała rodzina ruszyła wtedy na poszukiwania.
– I co? – emocjonowała się Blue.
– I nic. Zajączka nigdzie nie było. Okazało się, że mój brat schował prezent w koszu, który został załadowany na rower sąsiada. Ten sąsiad przyjechał tylko na chwilę z życzeniami i odjechał z koszem, który dała mu babcia, nie przypuszczając, że mój brat zdążył w nim coś ukryć. Kiedy sąsiad w domu rozpakował zawartość kosza, ucieszył się, że dostał upominek. Ale to była książka o Ronji, córce zbójnika, dla dzieci, więc się domyślił wszystkiego i odwiózł mi ją.
– Powinna była pani dostać także prezent brata – Blue upominała się o sprawiedliwość. – Wybaczyłam mu i poszliśmy jeść mazurki – powiedziała Pani.
– My też chodźmy na obiad – przypomniał sobie Pak.
– Może będzie już jakieś faszerowane jajko.
Rozmowa dotycząca treści opowiadania:
Na jakie święta oczekują dzieci ?;
Jaką przygodę związaną ze Świętami Wielkanocnymi miała Pani?;
O jakich zwyczajach wielkanocnych opowiadała Blue?;
O jakich zwyczajach wielkanocnych opowiadał Jacek?
Rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów i doświadczeń dzieci na podstawie tekstu opowiadania i obrazka: Jak przygotowujemy się do Świąt Wielkanocnych? (porządki przedświąteczne, wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej); Co to jest tradycja? (zasady postępowania, poglądy, wiadomości przekazywane z pokolenia na pokolenie, np. tradycje rodzinne, narodowe, regionalne); Jakie znasz tradycje Świąt Wielkanocnych? (święcenie pokarmów, robienie pisanek, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus).
-
Rozwiązywanie zagadek o tematyce związanej ze Świętami Wielkanocnymi.
Jajka ozdabiane,
Pięknie malowane. /pisanki/
Pośrodku pięknych pisanek,
Stoi bielutki cukrowy… /baranek/
Znajdziesz w niej bazie,
Bukszpan – roślin wiele,
Tydzień przed Wielkanocą
Święcisz ją w kościele. /palemka/
Pyszna zupa – pierwsza klasa!
Jest w niej jajko, jest kiełbasa! /żurek/
Długie ma uszy,
Jeszcze dłuższy skok!
Na słodkości od niego
Czekasz cały rok! /zajączek/
-
Śmigus – nauka na pamięć wiersza Marii Konopnickiej.
Panieneczka mała
Rano dzisiaj wstała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
W kątek się schowała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
Sukienkę zmaczała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Choć się wody bała.
-
Piosenka
https://www.youtube.com/watch?v=cAKlPIpTJTI
-
Zabawy matematyczne
Kodowanie na dywanie
Wielkanocne zadania w genially… czyli kodowanie online
· Wielkanocne sudoku
https://view.genial.ly/6059d8921927990da934c66b/interactive-content-wielkanocne-sudokuby-anna-swic
· Ćwiczymy spostrzegawczość z pisankami…
· Wielkanocne symetrie
https://view.genial.ly/604e259a6e8b840d290fedbd/interactive-content-wielkanocne-symetrieby-anna-swic
· Kolorowe pisanki
https://view.genial.ly/605f0d496bd9330d1ecc3c43/interactive-content-kolorowe-pisankiby-anna-swic
(źródło:https://kodowanienadywanie.blogspot.com/)
Pobierz karty pdf :
-
Zabawy z literkami
-
Ćwiczenia graficzne
-
Praca plastyczna
Zachęcamy do skorzystania z oferty wydarzeń on-line przygotowanych przez
Smart Kids Planet – Centrum Mądrej Zabawy:
· Poniedziałek 29.03.2021r. godzina 11:00 - „Spotkanie z Błękitkiem on-line”– aby skorzystać z oferty wystarczy odwiedzić profil Smart Kids Planet – Centrum Mądrej Zabawy na Facebooku
· Środa 31.03.2021r. godzina 11:00 - „Kreatywne Warsztaty Wielkanocne” - aby skorzystać z oferty wystarczy odwiedzić profil Smart Kids Planet – Centrum Mądrej Zabawy na Facebooku
Proste rękodzieło na domową nudę:
· Króliczek ze skarpetki czy z serwetki? -https://fb.watch/4uxef1_1o9/
A może udział w konkursie?
· Konkurs Plastyczny „Wiosenna Zakładka do książki” – organizowany przez Powiatowo- Miejską Bibliotekę Publiczną w Żurominie
Kształt zakładki: dowolny
Rozmiar: szerokość max. 10cm wysokość max. 20cm
Technika wykonania: rysunek, grafika malarstwo z wykluczeniem technik komputerowych
Na odwrocie umieszczamy następujące informacje:
- imię i nazwisko autora
-wiek autora
- adres autora
-numer kontaktowy
Prace dostarczamy do 19.04.2021r. do godziny 16:00, do siedziby organizatora Powiatowo-Miejska Biblioteka Publiczna w Żurominie ul. Warszawska 4
Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej Powiatowo-Miejskiej Biblioteki Publicznej w Żurominiehttps://www.biblioteka-zuromin.pl/index.php/item/860-konkurs-plastyczny
9. Zabawy logopedyczne
1.Co szumi ?
Dorosły odczytuje początek, a dziecko wybrzmiewa głoskę sz :
szumi morze - szszsz...
szumi wiatr - szszsz...
szumi woda - szszsz...
szumi las - szszsz...
szumią drzewa - szszsz...
szumią liście - szszsz...
szumię ja - szszsz...
szumisz ty - szszsz...
szumi mama - szszsz...
szumi tata – szszsz…
Hello Song for Kids | Greeting Song for Kids | The Singing Walrus - YouTube
Action Song, Summer Songs + more | Kids Song Compilation | The Singing Walrus - YouTube
Spring vocabulary, seasons, ESL - YouTube
Baby Shark's Happy Easter | @Baby Shark Official | Pinkfong Songs for children - YouTube
Easter Game for Kids | What Is It? Game | Maple Leaf Learning Playhouse - YouTube
Bye Bye Goodbye | Goodbye Song for Kids | Super Simple Songs - YouTube
11. Rytmika
Piosenki do zabawy:
https://www.youtube.com/watch?v=lAXrgqUj26k
Zabawa z klasyką. Znana dzieciom zabawa w lekko zmienionej wersji
https://www.youtube.com/watch?v=I9cEHUzpIPY
Grupy młodsze
-
Posłuchaj opowiadania i porozmawiaj na temat jego treści " PISANKOWA - BAJECZKA " - Agnieszki Galicy.
Zniosła Kura cztery Jajka.
– Ko- ko – ko – zagdakała zadowolona – leżcie tu cichutko, to nikt was nie znajdzie – i poszła szukać ziarenek na podwórku.
Ale Jajka, jak to Jajka, myślały, że są mądrzejsze o d kury, i zamiast leżeć cichutko, turlały się i postukiwały skorupkami, aż usłyszał je Kot.
- Mrau – powiedział przyglądając się Jajkom – cztery świeżutkie Jajka, będzie z was pyszna jajecznica, mrau !
- Nie, nie, nie! – trzęsły się ze strachu Jajka – nie chcemy skończyć na patelni.
- Ale co robić, co robić? – postukiwały się skorupkami.
- Ja uciekam – zawołało pierwsze Jajko i poturlało się przed siebie – nie dam się usmażyć! A po chwili wróciło wesoło podśpiewując: Jestem czerwone w czarne kropeczki, nikt nie zrobi jajecznicy z takiej biedroneczki.
- Co się stało, co się stało? – dopytywały się pozostałe Jajka.
- Pomalował mnie pędzelek kolorową farbą i teraz nie jestem już zwyczajnym Jajkiem, tylko wielkanocną pisanką.
- Drugie Jajko nie zastanawiało się długo, poturlało się tak szybko jak umiało, by po chwili wrócić i zaśpiewać grubym głosem: To nie jajko tylko tygrys, nie rusz mnie, bo będę gryzł. I rzeczywiście, Jajko wyglądało jak pisankowy tygrys w żółto – czarne paski. I ja też i ja też – wołało trzecie Jajko turlając się wesoło.
- Ciekawe, co ono wymyśli? – zastanawiały się Jajko – Biedronka, Jako – tygrys i Jajko - Jako. I wtedy właśnie wróciło trzecie, całe zieloniutkie, śmiejąc się i popiskując. Jestem żabka, każdy to wie, czy ktoś zieloną żabkę zje?
– Nie! - Jako – biedronka, Jako – Tygrys i Jako – Żabka były z siebie bardzo zadowolone. Tylko czwarte leżało i trzęsło się ze strachu.
- Pośpiesz się – mówiły kolorowe Pisanki do czwartego Jajka – bo będzie za późno. I właśnie wtedy nadszedł Kot.
- Czy ja dobrze widzę? Zostało tylko jedno Jajko? – mruczał niezadowolony – trudno, zrobię jajecznicę tylko z jednego Jajka – i pomaszerował do kuchni po patelnię. Czwarte Jajko trzęsło się ze strachu tak bardzo, że aż zaczęła pękać na nim skorupka.
- Ojej, ojej, ratunku! – wołały przestraszone Pisanki – teraz już na pewno zrobi z ciebie jajecznicę.
- Trach, trach, trach – pękała skorupka na czwartym Jajku, aż pękła na drobne kawałki i ...wyszedł z niej malutki, puszysty, żółty kurczaczek. Otrzepał piórka, pokręcił główką i wytrzeszczył czarne oczka, przyglądając się kolorowym pisankom. Po chwili podreptał w kierunku cukrowego Baranka popiskując cichutko;
Wielkanocna bajka – wyklułem się z jajka.
Już cukrowy Baranek czeka na mnie od rana.
A w świątecznym koszyku jest pisanek bez liku...
Rozmowa kierowana pytaniami:
– Co zobaczyły wróbelki w kurniku?
– Ile jajek zniosła kura?
– Co powiedział kot, kiedy usłyszał jajka?
– W co zamieniły się jajka, żeby nie trafić na patelnię?
– Co stało się z ostatnim jajkiem?
Spróbuj narysować jak zmieniły się jajka , aby nie trafić na patelnię.
„Znam tradycje świąteczne” – zabawa ruchowa.
Dzieci biegają przy dźwiękach muzyki , na sygnał słowny przyjmują odpowiednią pozycję: Kiedy rodzic powie wyraz związany ze Świętami Wielkanocnymi (np. jajka, kurczaczek, oblewanie wodą) dzieci stają i podnoszą wysoko ręce, kiedy powie inny wyraz (np. choinka, tort), dzieci siadają na dywanie.
2. Rozwiązywanie zagadek o tematyce świątecznej.
Zagadka 1
Długie uszy, mały ogon,
bardzo jest nieśmiały.
I z ogonkiem jak pomponik
przez zielone pola goni. (zając)
Zagadka 2
Drugi zwierz, całkiem mały.
Ma dwa rogi, cztery nogi,
z wełny kożuch na mróz srogi.
Trawę skubie cały ranek,
ten biały...........(baranek)
Zagadka 3
Mały, żółty ptaszek
z jajka się wykluwa,
zamiast piór ma puszek,
więc jeszcze nie fruwa. (kurczątko)
Zagadka 4
Kura je zniosła, mama przyniosła,
ugotowała i dzieciom dała. (jajko)
Zagadka 5
A jak nazywają się jajka:
białe, żółte, ozdabiane,
na Wielkanoc darowane? (pisanki)
Zagadka 6
W jaki to dzień,
raz do roku wolno,
a nawet wypada,
bratu siostrę polać wodą,
a sąsiadowi - sąsiada? (w lany poniedziałek)
Zagadka 7
Co to za gałązka,
co kotków ma bez liku
i chociaż nie zamruczy
– miła jest w dotyku? (bazie kotki)
3. Wiersz “Pisanki” Katarzyny Bayer do nauki na pamięć.
Leżą w koszyczku piękne pisaneczki,
kolorowe malowane, ładnie układane.
Pierwsza ma kropeczki,
druga gwiazdki złote,
a na trzeciej siedzi
malowany kotek.
W tem wielkanocny, wielkanocny ranek
poukładam w koszu śliczne jajka malowane.
4. Karty pracy do pobrania
5. Kolorowanki Online
Wielka księga kolorowanek online dla każdego
https://www.kolorowankionline.net/zajaczek-z-jajkami
https://www.kolorowankionline.net/wielkanocny-kosz-z-jajkami
6. Piosenka
https://www.youtube.com/watch?v=GxNEUPCe458
7. Proste rękodzieło na domową nudę:
· Króliczek ze skarpetki czy z serwetki? -https://fb.watch/4uxef1_1o9/
8. Ćwicz z piosenkami: ,,Skaczemy, biegniemy – Wygibasy z naszej klasy ‘’
https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA&list=PLulekx8o0zKj10X_oZOjytR1WgDJxi_OX
9. Zabawy logopedyczne
Hello Song for Kids | Greeting Song for Kids | The Singing Walrus - YouTube
Action Song, Summer Songs + more | Kids Song Compilation | The Singing Walrus - YouTube
Spring vocabulary, seasons, ESL - YouTube
Baby Shark's Happy Easter | @Baby Shark Official | Pinkfong Songs for children - YouTube
Easter Game for Kids | What Is It? Game | Maple Leaf Learning Playhouse - YouTube
Bye Bye Goodbye | Goodbye Song for Kids | Super Simple Songs - YouTube
Piosenka do słuchania
https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4
Zabawa do muzyki klasycznej:
https://www.youtube.com/watch?v=drexJTpUc8A
Zajęcia zdalne ( 6 - 9 kwiecień)
Grupa starsza
1. Rozmowa na temat wiersza “Wiosenne porządki” Jana Brzechwy
Wiosna w kwietniu zbudziła się z rana,
Wyszła wprawdzie troszeczkę zaspana,
Lecz zajrzała we wszystkie zakątki:
– Zaczynamy wiosenne porządki.
Skoczył wietrzyk zamaszyście,
Poodkurzał mchy i liście.
Z bocznych dróżek, z polnych ścieżek
Powymiatał brudny śnieżek.
Krasnoludki wiadra niosą,
Myją ziemię ranną rosą,
Chmury, płynąc po błękicie,
Urządziły wielkie mycie,
A obłoki miękką szmatką
Polerują słońce gładko,
Aż się dziwią wszystkie dzieci,
Że tak w niebie ładnie świeci.
Bocian w górę poszybował,
Tęczę barwnie wymalował,
A żurawie i skowronki
Posypały kwieciem łąki,
Posypały klomby, grządki,
I skończyły się porządki.
Rozmowa dotycząca treści wiersza:
Co zarządziła wiosna?;
Kto uczestniczył w wiosennych porządkach?;
Jakie czynności wykonywały poszczególne postacie?;
Dlaczego wszyscy dookoła robią wiosenne porządki?;
Czy wy w domach też robicie wiosenne porządki?;
Na czym one polegają?
-
Słuchanie opowiadania “Domek dla owadów”- Joanna M. Chmielewska
– Tato, zaprośmy do naszego ogrodu zapylacze – zawołała Amelka, kiedy tata przyszedł ją odebrać z przedszkola.
– Zapylacze? A co to takiego? – zdziwił się tata.
– Nie wiesz? Nie chodziłeś do przedszkola?
– Chodziłem. Ale u mnie w przedszkolu nikt nie mówił o zapylaczach.
– Może nie uważałeś? Jak Krzysiek z naszej grupy. Bawił się samochodzikiem i potem wcale
nie wiedział, co pani mówiła.
– Może i nie uważałem – zgodził się tata. – Ale ty na pewno uważałaś i wszystko mi opowiesz.
– No, dobrze. – Amelka zrobiła taką minę, jak pani w przedszkolu, kiedy coś wyjaśniała.
– Zapylacze zapylają kwiaty, a potem z tych kwiatów powstają owoce. Zapylacze są bardzo
pożyteczne. Bez nich nie byłoby jabłek, gruszek, śliwek ani pomidorów.
– Masz na myśli pszczoły? – spytał tata.
– Takie dzikie pszczoły, które nie mieszkają w ulach. I jeszcze inne owady, które zapylają
kwiaty i nie mają gdzie mieszkać. A jak zbudujemy im domek, to zamieszkają w naszym ogrodzie.
Zbudujemy? Proszę!
Tata był trochę zmęczony, ale Amelce tak zależało na domku, że od razu po przyjściu do
domu zabrali się do pracy.
Najpierw obejrzeli domki w internecie.
– O, taki chcę! – Amelka wskazała domek, który miał daszek i kształtem przypominał prawdziwy dom.
– Może być taki – zgodził się tata. – No to do roboty, Amelko!
W garażu tata miał mały warsztat, a w nim różne skarby: deski, sklejkę, wkręty, kawałki
drewna, podpórki bambusowe do kwiatów, czyli to wszystko, co było potrzebne do zrobienia
domku dla owadów.
Tata wyciął sklejkę na tył domku oraz deski na boki i dach, które potem Amelka wygładzała
papierem ściernym. Tata w tym czasie wycinał drewniane klocki, a potem wiercił w nich większe i mniejsze otwory, w których owady będą mogły złożyć jajeczka.
– Gotowe! – Amelka z ulgą odłożyła ostatnią deskę. Trochę już ją znudziło szlifowanie, wolałabyrobić coś innego.
Wreszcie przyszedł czas, żeby zmontować cały domek. Tata zrobił otwory w sklejce i deskach, a Amelka przykręcała wkręty. Nie mogła się doczekać, kiedy domek wreszcie będzie gotowy.
Później tata pociął bambus na równe kawałki, a dziewczynka powtykała bambusowe rurki w przegródkę tak ciasno, żeby nie wypadły. Do innych przegródek włożyła klocki przygotowane przez tatę.
Kiedy domek już zawisł na ścianie altanki, Amelka nie mogła się na niego napatrzeć. Miała
nadzieję, że zapylaczom też się spodoba.
– Jaki ładny domek! – zachwyciła się mama. – A ile tu mieszkań! Owady będą mogły wybierać, czy wolą schronienie z bambusa, czy z drewna. Zrobiliście kawał dobrej roboty.
– To zasługa Amelki. Ja jej tylko trochę pomogłem. – Tata się uśmiechnął.
A Amelka poczuła się, jakby była już prawie dorosła. Bo jeśli ktoś z pomocą taty umie zrobić
domek dla owadów, to nie jest już małym dzieckiem, prawda?
Rozmowa na temat tekstu, np.
Jak miała na imię dziewczynka?
Na jaki wpadła pomysł?
Dlaczego zrobienie domku było ważne?
Kto zrobił domek?
Jaki był efekt wspołpracy Amelki i taty?
Co to znaczy być z czegoś dumnym?
-
Rozmowa na temat opowiadania “Gdzie budować gniazdo?” Hanny Zdzitowieckiej
– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkania dla dzieci – powiedział dzięcioł.
– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek. – O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci od razu znajdą pożywienie, tu skryją się w gąszczu.
– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.
– Sit, sit – powiedział cichutko remiz.
– Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską…
– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.
– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać owadów na ziemi. Ja nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie pod rynną, trzecie… hmm… trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte szpakom. Owszem dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi kąta.
Wyjaśnienie niezrozumiałych zwrotów i słów, np. mrok, gąszcz, bruzda, okap, wrota, budka szpaka.
Dziecko odpowiada na pytania:
Jakie ptaki rozmawiały ze sobą?
W jakich miejscach budowały swoje gniazda?
A gdzie wróbel buduje gniazdo?
Dlaczego powinniśmy dbać o ptaki?
Jak możemy im pomagać?
4.„Bocian i gniazdo” – praca plastyczna.
Dzieci tną kartkę A4 na paski ok. 2 cm wzdłuż dłuższego boku. Paski układają w pęczek (jeden pasek na drugim) i składają na 3 części końcem do środka. Sklejają paski w rodzaj gwiazdy. Z drugiej kartki odcinają wzdłuż krótszych boków paski tej samej szerokości co poprzednio i przyklejają je do części stojących pionowo. W tak przygotowane gniazdo wklejają kawałki waty i piórka. Na białym kartonie odrysowują 2 kółka (mniejsze i większe). Rysują skrzydło bociana – owal z 3 łukami z jednej z dłuższych stron, i ogon w kształcie serca – mniejszy od owalu. Z kartki A4 wzdłuż dłuższego boku odcinają pasek szerokości 2 cm. Z kartki w kolorze czerwonym odcinają 2 takie same paski jak z białej oraz trójkąt, który będzie dziobem. Paski składają w harmonijkę. Wszystkie części bociana sklejają w całość. Na końcach nóg wycinają pazury, a na głowie dorysowują oczy.
Jeśli macie ochotę podejrzeć, jak wygląda życie w bocianim gnieździe, to wejdźcie w link
https://www.youtube.com/watch?v=mDFnzZJSnw4
5. Bocian - praca plastyczna
Potrzebne materiały: waciki kosmetyczne, kawałek zielonej bibuły, czarna i czerwona kartka papieru, klej, nożyczki.
https://www.youtube.com/watch?v=aEuv2CgQvPI
6. Posłuchaj wierszyka czytanego przez Rodzica, następnie wykonaj ilustracje do wiersza.
OZNAKI WIOSNY Marta Olechowska
Żółte słoneczko na niebie się śmieje,
łagodny wietrzyk wesolutko wieje,
Krokus nieśmiało z ziemi się podnosi,
wietrzyk wiosenny zmarzłą ziemie rosi.
Ptaszki wróciły i głośno ćwierkają,
wierzby puszyste bazie wypuszczają.
Ciepło wokoło, zima precz już poszła,
a na jej miejsce przyszła piękna wiosna.
7. Obejrzyj film edukacyjny: "Oznaki Wiosny"
https://www.youtube.com/watch?v=n48RQ4OpHZA
https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY
8. Rozwiąż zagadki o wiośnie
https://www.youtube.com/watch?v=13Q4zW9iS94
9. Piosenka o wiośnie:
https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw
https://www.youtube.com/watch?v=iN6YfhyeZhs
10. Zabawa taneczna " Na ziemi zostaje"
https://www.youtube.com/watch?v=S5TFdKc6TB4
11. ĆWICZENIA W ROZWIJANIU CZYTANIA
Do ćwiczenia proponujemy sylaby:
ro ka me fa sy
le ry wo ba de
ga mo sy ce fe
ha pu zo ła bu
ko fu dy go wu
ZADANIEM DZIECKA JEST:
- przeczytać sylaby w układzie poziomym ;
- rzeczytać sylaby w układzie pionowym;
- przeczytać sylaby zawierające a ;
- przeczytać sylaby zawierające o;
- przeczytać sylabę znajdującą się nad mo;
- przeczytać sylabę znajdującą się pod ga; itp
Karty pracy do pobrania
Logopedia
Bajki artykulacyjne "Indianie’’
Indianie wyruszają ze swojej wioski na polowanie. Żegnają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy palce prawej ręki) i żonami (cmokając całujemy palce lewej ręki). Wsiadają na swoje konie i jadą (naśladujemy językiem tętent koński, zmieniając brzmienie przez inny układ warg) przez most (usta jak do ,,u’’ i kląskanie), a potem przez prerię (usta jak do ,,i’’ i kląskanie). Konie zmęczyły się (parskanie) i dają znak, że chcą pić: ihaha, ihaha, ihaha. Indianie zatrzymują swoje konie: prrr… prrr … prrr… Konie piją (ruchy języka z dołu do góry, naśladujące picie zwierzęcia). Nagle Indianie ujrzeli zwierzynę i strzelili z łuku. Zbliżała się noc, więc musieli rozpalić ognisko. Nie mieli zapałek. Zaczęli od małej iskierki i musieli mocno dmuchać, żeby ognisko się rozpaliło (dmuchanie w złączone ręce). Upiekli na ogniu zwierzynę i zrobili sobie ucztę (mlaskanie i oblizywanie szeroko otwartych ust). Po pewnym czasie zachciało im się spać (ziewanie) i zasnęli (chrapanie). Rano Indianie zwołali rozbiegane konie : a-e-o, y-u-i (przeciągamy samogłoski). Wsiedli na nie i pojechali przez prerię (usta jak do ,,i’’, kląskanie ), a potem przez most (usta jak do ,,u’’ i kląskanie ). Wrócili do wioski i witają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy palce prawej ręki ) i żonami (cmokając całujemy palce lewej ręki ).
Utrwalamy głoskę sz w wyrazach.
„Szara myszka”
Szara myszka w szafie mieszka
a na imię ma Agnieszka.
Ma w szufladzie trzy koszule,
kapelusze, szelki, sznurek.
Grywa w szachy, pisze wiersze,
tuszem robi szlaczki pierwsze.
Chętnie szynkę je i groszek,
kaszę, gulasz, gruszek koszyk.
Rytmika
Religia
Dzieci młodsze
"Zabawy na każdą pogodę"
-
Rozmowa kierowana na temat “Jaka będzie jutro pogoda? “ w oparciu o wiersz L.J Kerna pt. “Panie Wietrze”
Rodzic tłumaczy dziecku, że większość zmian pogodowych wynika z ruchów powietrza – wiatru. Następnie czyta wiersz: Panie Wietrze
Panie Wietrze, panie Wietrze,
Czemu pan nie chodzi w swetrze?
Czemu pan udaje zucha,
Skoro sam pan chłodem dmucha?
Sam oziębia pan powietrze,
Oj, ostrożnie, panie Wietrze!
Gnając chmurki gdzieś na niebie,
Chce pan sam zaziębić siebie?
Jednak lepiej, panie Wietrze,
O tej porze chodzić w swetrze.
Ani się pan sam spodzieje,
Jak pan siebie sam zawieje.
Liczka ma pan coraz bledsze,
panie Wietrze...
Ludwik Jerzy Kern Źródło: L.J. Kern, „Wiersze i wierszyki dla najmłodszych”, Wydawnictwo Wilga, Warszawa 2017, s. 10.
Rodzic zadaje pytania:
Jak wygląda wiatr?
Czy można go zobaczyć?
Kiedy wiatr jest nam potrzebny?
Kiedy może być groźny?
Czy wiatr można usłyszeć?
Czy można go posmakować, dotknąć, poczuć na skórze?
Od czego zależy temperatura wiatru?.
W celu wytłumaczenia ruchu powietrza Rodzic prezentuje działanie wiatraka elektrycznego tak, aby dziecko mogło doświadczyć, poczuć podmuch wiatru i zweryfikować swoje odpowiedzi.
2. Omówienie siły wiatru na podstawie ilustracji:
3. "Jak powstaje tęcza?" - eksperyment
Rodzic prezentuje dziecku, jak powstaje tęcza. Do szklanki wlewa wodę do ¾ wysokości i umieszcza w niej małe lusterko tak, aby było pochylone. Z jednej strony powinno opierać się o dno szklanki, a z drugiej o ściankę. Należy manipulować szklanką tak, aby promienie słońca padały wprost na powierzchnię lustra (dla ułatwienia można skierować na nią strumień światła z latarki). Tęczę można zaobserwować na suficie. Rodzic zachęca dzieci do rozmowy i tłumaczy zjawisko: Tęcza jest zjawiskiem optycznym oraz meteorologicznym, widocznym na niebie jako wielobarwny łuk. Powstaje w wyniku rozszczepienia światła słonecznego. Dzieje się to dzięki temu, że światło, dostając się do atmosfery, napotyka na swojej drodze kroplę wody i wtedy przez nią przechodzi, a białe światło zamienia się w wielobarwne widmo.
Obejrzyj poniższe filmiki
https://www.youtube.com/watch?v=8aD01XxBqaw
https://www.youtube.com/watch?v=AARLEzZHYLo
https://www.youtube.com/watch?v=0VYVOoO1IxY
Pobierz kartę pracy i wyklej obrazek tęczy plasteliną.
4. Jaka to pogoda? – zagadki przyrodnicze.
Rodzic zadaje proste zagadki, np.:
Widzicie je we dnie,
nie ma go w nocy.
Zimą grzeje słabo,
latem z całej mocy. (słońce)
Kto podlewa
w lesie drzewa? (deszcz)
Nie deszcz
i nie grad
spada z nieba,
bieli świat. (śnieg)
Unosi szybowce,
popycha żaglowce,
obraca wiatraki –
siłacz z niego taki. (wiatr)
Źródło: E. Skorek, „Księga zagadek”, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005. Dzieci podają odpowiedzi. Następnie nauczyciel proponuje dzieciom wspólną zabawę w tworzenie zagadek.
Dzieci podają odpowiedzi.
Następnie Rodzic proponuje dziecku wspólną zabawę w tworzenie zagadek.
5. Nauka piosenki pt. “4 pory roku - deszcz, śnieg, wiatr i słońce”
https://www.youtube.com/watch?v=pptRuejoWOY&t=4s
6. Pogoda bez tajemnic – zabawa dydaktyczna.
Rodzic mówi zdania prawdziwe i fałszywe o pogodzie, a dziecko reaguje na nie w ustalony sposób (np. prawda – podskakiwanie, fałsz – turlanie się).
Przykładowe zdania:
Deszcz pada tylko wiosną.
Śnieg może padać wiosną i jesienią.
Są trzy pory roku.
Burze są bezpieczne.
Wiosną kwitnie dużo kwiatów.
Deszcz nie jest nam potrzebny.
Najwyższe temperatury mamy latem.
Trzeba zakładać ubrania odpowiednie do pogody.
Gdy jest burza, można schować się pod drzewem.
Śnieg jest z wody
7. Latawiec - praca konstrukcyjna
https://www.youtube.com/watch?v=wxZc3RZx4yI
https://www.youtube.com/watch?v=R2vHA6HHnIQ
Rodzic prezentuje dzieciom mały latawiec. Tłumaczy, jak i kiedy można z niego korzystać. Może zaprezentować, jak lata poruszany pędem powietrza z wiatraka elektrycznego. Następnie dziecko z pomocą Rodzica wykonuje latawiec wzorując się na obejrzanym filmie. Rodzic może również zaproponować dziecku wykonanie prostych samolocików składanych z papieru. Jeśli tylko pogoda dopisze, będzie można testować latawce i samoloty, nie tylko z wykorzystaniem wiatraka lecz także na świeżym powietrzu.
8. Wiosenny ogródek – zabawa matematyczna.
Dziecko otrzymuje kartkę z przyklejoną łodygą kwiatu (np. patyczkiem do lodów) oraz 10 pączków kwiatowych wyciętych z papieru. Dzieci słuchają opowiadania Rodzica i wykonują polecenia:
Dziś od rana świeciło słońce i na łodydze pojawiły się cztery pączki kwiatów (dziecko układa pączki). Jednak zawiał wiatr i zabrał jeden z pączków (dziecko odkładają jeden pączek). Zaczął padać lekki deszczyk i szybko wyrosły jeszcze trzy pączki (dziecko dokłada trzy pączki). Słonko sprawiło, że urosły dodatkowo dwa pączki (dziecko dodaje dwa pączki).
Rodzic prosi, aby dziecko policzyło, ile pączków ma roślina, a następnie zachęca do przyklejenia pączków i ozdobienia całości wg własnego pomysłu.
9. “ Deszczyk “– zabawa relaksacyjno-integrująca.
Dziecko siada z Rodzicem jedno za drugim, mówią rymowankę i wykonują opisane poniżej ruchy na plecach partnerów, po czym następuje zmiana ról: Idzie pani: tup, tup, tup, (na przemian, z wyczuciem stukamy w […] plecy opuszkami palców wskazujących)
dziadek z laską: stuk, stuk, stuk, (delikatnie stukamy zgiętym palcem)
skacze dziecko: hop, hop, hop, (naśladujemy dłonią skoki, na przemian opierając ją na przegubie i na palcach)
żaba robi długi skok. (…)
Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu, (dmuchamy w jedno i w drugie ucho dziecka)
kropi deszczyk: puk, puk, puk (delikatnie stukamy […] wszystkimi palcami) […] Świeci słonko, (gładzimy wewnętrzną stroną dłoni ruchem kolistym)
wieje wietrzyk, (dmuchamy we włosy dziecka)
pada deszczyk (z wyczuciem stukamy opuszkami palców w […] plecy)
Czujesz dreszczyk? (leciutko szczypiemy w kark)
Źródło: „Przytulanki, czyli wierszyki na dziecięce masażyki. Zabawy relacyjno-relaksujące”, oprac. M. Bogdanowicz, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2003.
10. Muzyczna gimnastyka
https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU
11. Zabawa taneczna " Na ziemi zostaje"
https://www.youtube.com/watch?v=S5TFdKc6TB4
13. Poćwiczymy w wolnej chwili wycinanie
Logopedia
Zajęcia zdalne 12-16 kwiecień
Grupy starsze
-
Wiosenne opady – wysłuchanie wiersza „Ulewa” M. Strzałkowskiej i rozmowa na temat treści utworu i wiosennych opadów.
Rodzic czyta wiersz bez podania jego tytułu.
Ulewa
Ptak się kuli pośród liści,
mokną drzewa,
mokną krzewy,
a ja biegnę przez kałuże,
a ja biegnę wśród ulewy…
Drży na deszczu pączek róży,
mokną grusze i jabłonie,
a ja biegnę przez kałuże,
krople deszczu łapię w dłonie…
Kiście bzu zwiesiły głowy,
mokra ziemia pachnie deszczem,
a ja krzyczę prosto w chmury:
– Padaj, deszczu! Padaj jeszcze!
Małgorzata Strzałkowska
Źródło: M. Strzałkowska, „Zielony, żółty, rudy, brązowy”, Media Rodzina, Poznań 2003, s. 9.
Prowadzący zachęca do odpowiedzi na pytania.
Jaka pogoda została przedstawiona w wierszu?
Jaki tytuł nadalibyście usłyszanemu tekstowi?
Czy chcecie się dowiedzieć, jaki tytuł nadała wierszowi autorka?
Co to jest ulewa?
Jakie inne zjawiska pogodowe, oprócz ulewy, można zaobserwować wiosną za
oknem?.
Ulewa to rodzaj mocnego deszczu. Deszcz jest najczęstszym rodzajem opadów powstającym z chmur i wracającym na ziemię w postaci kropelek. Maleńkie krople parującej wody unoszą się, łączą ze sobą, tworzą chmury. Stają się cięższe i spada deszcz. Może być drobny, zwany mżawką, lub wielki, gęsty, ulewny, o którym czasem mówi się „oberwanie chmury”. Gdy temperatura spadnie poniżej zera, pojawia się mróz, z chmur lecą zamarznięte kropelki, zamienione w sześcioramienne kryształki lodu, czyli śnieg. Mają one różne kształty: igiełek, gwiazdek albo śnieżynek. Natomiast podczas ładnej pogody może padać grad. To krople deszczu, które zamarzły w wielkiej, lodowatej chmurze, mają różną wielkość. Zatem opad atmosferyczny to woda, która spada z różnym natężeniem i pod różną postacią: deszczu, śniegu i gradu.
-
Deszczowa wiosna – praca plastyczna, malowanie farbami.
Na mokrej powierzchni dziecko maluje proste wiosenne obrazki, np. drzewa, kwiaty. Kolory będą się ze sobą zlewać i łączyć, tworząc ciekawe wzory.
-
Film edukacyjny “Przygoda kropli wody”
https://www.youtube.com/watch?v=DXUTx1O857U
-
Poznawanie obiegu wody w przyrodzie – przeprowadzenie doświadczenia.
Rodzic nalewa do garnka gorącej wody, dzieci obserwują parę wodną unoszącą się nad garnkiem. Następnie rodzic przykrywa garnek szybką , na jej powierzchni para skrapla się, dzieci obserwują widoczne krople, które następnie łączą się w większe krople i spadają ponownie do garnka.
-
Jestem kroplą wody – opowieść ruchowa.
Dziecko wciela się w krople wody. Rodzic snuje opowieść, w tym czasie kropelki naśladują ruchy wymieniane w opowieści: Jesteś kropelką wody, leżysz na listku. Wygrzewasz się na słonku. Czujesz, że stajesz się lekka, unosisz się wysoko, wysoko. Jesteś teraz chmurką, płyniesz po niebie. Nagle robi się chłodniej, spadasz na ziemię jako deszczyk, odbijasz się o parapety domów, parasole ludzi... i ponownie jesteś kropelką, leżysz na listku…
-
Zagadki o pogodzie – rozwiązywanie zagadek,
Ciepło z zimnem się zmówiło,
srebrne frędzle zawiesiło,
Kiedy ostry mróz przeminie,
w słońcu woda z dachu spłynie. (sopel)
Co to za ogrodnik?
Konewki nie miewa,
a podlewa kwiaty i drzewa. (deszcz)
Nie widać nic od samego rana,
Ziemia jest jakby mlekiem oblana.
Lecz nie martwice się, to nie szkodzi,
Bo słońce wróci za kilka godzin. (mgła)
Gdy wczesnym rankiem na łące się znajdziesz,
może te perły w trawie odnajdziesz. (rosa)
Pada z góry, z czarnej chmury
nie śnieg, nie deszcz,
W słońcu promieniach
w wodę się zmienia.
Co to jest, czy wiesz? (grad)
Dom pszczół i Ewa, to będzie… (ulewa)
Kiedy leci – nic nie gada,
Cicho i ostrożnie siada.
Lecz o wiośnie, kiedy znika,
To dopiero szum, muzyka. (śnieg)
Huczy, świszczy, leci w pole,
Czyni w koło swe swawole,
zrywa ludziom kapelusze
i wykręca parasole. (wiatr)
Źródło: J. Stec, „Zagadki dla najmłodszych”, M.A.C. S.A. Oficyna Wydawnicza i Fonograficzna, Kielce 1995
-
Zabawa matematyczna “Układamy chmurki deszczowe o różnych rozmiarach”
Rodzic daje dziecku chmurki, każda jest oznaczona inną liczbą. Zadaniem dziecka jest ułożenie tylu kropelek, ile wskazuje liczba na chmurce. Po dokonaniu sprawdzenia dziecko ściąga kropelki. Następnie wieje wiatr – dziecko miesza chmurki i ponownie patrzy na liczby i układa na chmurkach tyle kropelek, ile potrzeba. Rodzic sprawdza poprawność. Chmurowe działania – rodzic przygotowuje chmurki z działaniami (na dodawanie lub odejmowanie oraz cyfry). Dziecko dokonuje obliczeń, dodając lub odejmując kropelki, podaje wyniki i układa je z właściwych cyfr. Następnie odczytuje zapis matematyczny.
-
Zabawa dydaktyczna “Szyfry pogodowe” - odczytywanie wyrazów z liter lub sylab.
Rodzic prezentuje tabelę z symbolami i literami – klucz do odczytania szyfru. Wyjaśnia, iż w poszczególnych polach ukryły się litery, z których należy ułożyć wyrazy. Czyta również zaszyfrowane wyrazy, które trzeba odkryć, wybierając odpowiednie litery z tabeli.
Przykładowe wyrazy do odszyfrowania:
1 śnieg, 4 śnieg, 2 burza, 4 burza, 3 gwiazda, 3 księżyc – pogoda
2 chmura, 5 śnieg, 1 słońce, 4 gwiazda, 1 gwiazda, 5 księżyc – garnek
2 księżyc, 3 słońce, 4 chmura, 1 burza, 2 śnieg, 5 gwiazda,
3 burza – parasol 5 słońce, 1 chmura, 4 księżyc, 2 gwiazda – buty
3 śnieg, 5 burza, 2 słońce – lew
3 chmura, 4 słońce, 1 księżyc, 5 chmura – smok
W innej wersji zabawy dzieci układają wyrazy na podstawie tabeli z sylabami:
Przykładowe wyrazy do odszyfrowania:
2 chmura, 4 słońce, 3 gwiazda – pogoda
2 słońce, 1 śnieg, 3 burza – zegary
1 księżyc, 4 śnieg, 2 burza, 4 księżyc – parasole
1 chmura, 5 burza – ryba
5 chmura, 1 burza – wazon
4 chmura, 5 słońce, 2 księżyc – cebula
2 gwiazda, 5 śnieg – buty
2 śnieg, 1 gwiazda – nurek
1 słońce, 3 chmura, 5 gwiazda – owoce
4 gwiazda, 3 słońce, 3 śnieg – maliny
5 księżyc, 3 księżyc, 4 burza – samolot
4 śnieg, 4 gwiazda – rama
-
Ćwiczenia ruchowe przy muzyce
Pogodne ćwiczenia W PODSKOKACH | RYTMIKA DLA DZIECI - YouTube
Pierwsze oznaki wiosny - zabawa w ruchu, ćwiczenia dla dzieci - YouTube
-
Karty pracy
-
Logopedia
W wiejskiej zagrodzie, pies zwany Burkiem
Skrzętnie zarządza całym podwórkiem.
Niech Burkiem będzie w buzi języczek,
Wnet obowiązki jego wyliczę:
Rankiem, gdy tylko ślepia otwiera,
Już za porządki się zabiera.
Najpierw wokół swej budy posprząta:
Zamiecie ( oblizywanie warg ruchem okrężnym),
Zakopie kości do kąta ( wysuwanie i chowanie do jamy ustnej języka ułożonego w
łopatkę).
Następnie w budzie zrobi sprzątanie ( masowanie czubkiem języka wewnętrznej strony policzków)
I zerknie w miseczkę, co dziś na śniadanie ( kierowanie języka w kąciki warg).
Na widok ciepłej kaszy smacznie się oblizuje ( oblizywanie językiem „wąsów „ i „brody”)
Zjada wszystko, bo bardzo mu smakuje ( głośne mlaskanie).
Teraz już Burek biegnie zliczyć kurki do kurnika
I sprawdzić, czy tej nocy nie było tam liska zbójnika ( liczenie ząbków „kurek”, poprzez dotykanie
każdego zęba czubkiem języka).
Są wszystkie, lecz tuż za płotem słychać gąsek gęganie ( gęganie: gę, gę, gę)
Biegnie Burek na ratunek, dając znak szczekaniem ( szczekanie: au, au, au)
A tu już gąsior groźnie sycząc ( syczenie: s…………),
Broni swego stada.
Niesfornych łobuziaków ucieka gromada,
Pufając ze zmęczenia ( nadymanie policzków i wypuszczanie powietrza)
Szumiącego lasu dopada ( szumienie sz…………..).
Teraz Burka czeka nie lada zadanie,
Musi krówkę wyprowadzić na łąkę, na śniadanie. Krowa muczy przyjaźnie ( mu……….)
Już idą drogą wśród lasu,
Nagle się przestraszyli
Okropnego hałasu.
Spogląda Burek za siebie, z prawej i z lewej strony ( wysuwanie języka i kierowanie go w prawo i w lewo)
Co widzi? Wóz strażacki pędzi jak szalony.
i–a, i–a, i–a, słychać już z oddali,
Co znaczy, że w pobliżu gdzieś się chyba pali.
Wtem słyszy Burek gwizd znajomy ( gwizdanie)
Znajome cmokanie ( cmokanie).
To jego pan go wzywa, ma nowe zadanie.
Przeciska się Burek do domu, na skróty, przez dziurę w płocie ( przeciskanie języka przez zaciśnięte zęby),
Gdy nagle wzrok jego skupił się na kocie,
Który miaucząc groźnie ( miauczenie), na rybki polował,
Lecz widząc kota, na drzewo się schował.
Wdzięczne rybki Burkowi całuski ślą spod wody ( całuski),
Lecz psina nie ma już czasu, pędzi w stronę zagrody. I tak dzień pracy Burka wypełniony pod wieczór wraca psina do budy zmeczony zjada smaczną kolacje - mlaskamy, poprawia posłanie wypychamy policzki językiem i juz po chwili słychać jego smaczne chrapanie- chrapiemy.
Myszki” – wierszyk do ćwiczeń logorytmicznych utrwalających głoskę „sz” w sylabach:
(dzieci powtarzają sylaby)
Myszek sto do norki szło: SZO, SZO, SZO SZO, SZO, SZO
Wtem wybiegły koty dwa: SZA, SZA, SZA SZA, SZA, SZA
A, że były bardzo złe SZE, SZE, SZE SZE, SZE, SZE
To złapały myszki dwie SZE, SZE, SZE SZE, SZE, SZE
Potem jeszcze zjadły trzy SZY, SZY, SZY SZY, SZY, SZY
I ostrzyły ciągle kły SZY, SZY, SZY SZY, SZY, SZY
Ale, że im brakło tchu SZU, SZU, SZU SZU, SZU, SZU
Nie złapały wszystkich stu SZU, SZU, SZU SZU, SZU, SZU
-
Rytmika
Pod poniższym linkiem znajdują się ćwiczenia rytmiczne. Kliknij link i postępuj w/g poniższej instrukcji.
https://musicators.com/homework
Instrukcja:
Wpisujemy klucz 3998 i klikamy "Dalej"
Wybieramy klasę "Przedszkole" i klikamy "Dalej"
Klikamy na środek kwadratu z napisem "Rytmika"
Podajemy imię i wykonujemy ćwiczenia.
Miłej zabawy
-
Zabawy z językiem angielskim
1. Utwór na powitanie #1
https://www.youtube.com/watch?v=tVlcKp3bWH8&ab_channel=SuperSimpleSongs-KidsSongs
2. Utwór na powitanie #2
https://www.youtube.com/watch?v=gghDRJVxFxU&ab_channel=TheSingingWalrus-EnglishSongsForKids
3. "Warm up" (rozgrzewka)
https://www.youtube.com/watch?v=oOvhASO-dZM&t=45s&ab_channel=TheSingingWalrus-EnglishSongsForKids
4. Animals on the farm
https://www.youtube.com/watch?v=zXEq-QO3xTg&ab_channel=SuperSimpleSongs-KidsSongs
5. "Who took the cookie from the cookie jar?" song (piosenka o zwierzętach na farmie)
https://www.youtube.com/watch?v=Vu0-98fgnRo&ab_channel=SuperSimpleSongs-KidsSongs
6. Utwór na do widzenia
https://www.youtube.com/watch?v=PraN5ZoSjiY&ab_channel=SuperSimpleSongs-KidsSongs
-
Religia
Radujmy się CHRYSTUS ZMARTWYCHWSTAŁ.
Wspólnie z biskupem Antonim uwielbiajmy PANA JEZUSA śpiewem i tańcem. Zachęcam dzieci i rodziców do wspólnej modlitwy przez śpiew i taniec. https://www.youtube.com/watch?v=sMFKnxZyHJE
Gorąco pozdrawiam
Marzena Kwiatkowska
Dzieci młodsze
Dobre i niedobre bajki na ekranie.
Zapewne każdy z nas ma swoje doświadczenie z bajkami, każdy pamięta swoją bajkę z dzieciństwa. Każdy miał swojego bajkowego bohatera. W obecnie trudnym czasie pomóżmy naszym dzieciom poznawać jak najwięcej bajek – bajek opowiedzianych przez najbliższych.
1. Nudzimisie – pierwsze spotkanie
Wszystko zaczęło się pewnego jesiennego popołudnia. Szymek siedział na środku pokoju, otoczony zabawkami i krzyczał, ile sił w gardle:
– Nudzi mi się! Nudzi mi się!
Niestety, nikt na ten oczywisty i wyrażany dość głośno fakt, nie zareagował. Starsza siostra Szymka, Aga, udawała, że nic się nie dzieje. Być może według niej naprawdę nic godnego uwagi się nie działo. Przecież słuchała tego okrzyku niemal codziennie. Tata siedział schowany tam, gdzie mógł najdalej, czyli w łazience, i udawał, że jest bardzo zajęty naprawianiem wieszaka. Natomiast mama Szymka była święcie przekonana, że okrzyk syna nie dotyczy jej osoby, ale skierowany jest właśnie do taty. Wobec takiego braku zainteresowania chłopiec siedział wśród zabawek i krzyczał bez przerwy. Wreszcie tata stracił cierpliwość. Westchnął ciężko i poszedł do pokoju. Spojrzał na podłogę zasłaną zabawkami i zapytał: GDZIE?
– Co gdzie? – zapytał w odpowiedzi Szymek.
– Gdzie są te NUDZIMISIE?
– Nudzimisie?! – nie rozumiał Szymek.
– No tak, przecież wołasz je od pięciu minut bez przerwy – stwierdził tata. Szymek uznał, że tata najwyraźniej żartuje z jego poważnego problemu, jakim było nudzenie się, i wykrzywił buzię w grymasie niezadowolenia. Tata chyba nie żartował, bo rozejrzał się po pokoju, zajrzał nawet we wszystkie najciemniejsze kąciki i powiedział tonem odkrywcy:
– Nie ma!
– Czego nie ma? – ponownie nie zrozumiał chłopiec.
– Raczej kogo! Nudzimisiów oczywiście.
– Taatoo…! – wykrzyknął zdenerwowany Szymek.
– Zaraz, zaraz! – zawołał z kolei tata i podszedł do synka. – To ty nie wiesz nic o nudzimisiach?
– Niee… – odparł chłopczyk i otworzył buzię ze zdzwonienia. W swoim długim pięcioletnim życiu słyszał o najróżniejszych bajkowych stworzeniach, ale o nudzimisiach NIGDY.
Tata usiadł na podłodze i zaczął mówić tajemniczym głosem, niemal szepcząc:
– Bo wiesz… daleko stąd, ale nie wiadomo gdzie, …zresztą może jest to nawet najzupełniej blisko, ale nikt tam nie był, więc nie wiem na pewno, jest bajkowo piękna i tajemnicza kraina. W tej krainie mieszkają nudzimisie, które zawołane przez nudzące się dzieci przychodzą tu, żeby się z nimi pobawić.
– Nie wierzę! – zawołał Szymek, wydymając usta.
– Nie, to nie – tata udał obrażonego i wstał z podłogi.
– Ale kiedy się je woła i woła, to one naprawdę mogą przyjść.
– Nieee…? – ni to zapytał, ni to zaprzeczył Szymek, ale jakoś bez przekonania.
– Właśnie, że tak – zdecydowanie potwierdził tata.
– Trzeba się tylko uważnie przyglądać, żeby ich nie pomylić.
– Z czym można je pomylić? – zaciekawił się chłopiec.
– Noo… na przykład z myszami – powiedział tata trochę niepewnie.
– Ale u nas nie ma myszy – odparł Szymek i z powątpiewaniem rozejrzał się po podłodze.
– No niby nie ma… jak dotąd – zgodził się tata. – Jednak patrząc na ten bałagan na podłodze, myślę, że spokojnie mogłyby się tu schować, a ty byś ich nie zauważył. Szymon rozejrzał się wokół siebie i uznał, że tata ma absolutną rację. Między zwierzątkami, żołnierzykami, samochodami, grami, klockami różnego rodzaju można by schować rodzinę myszy, albo całą wioskę z nudzimisiami i pewnie niełatwo byłoby ją dostrzec. Porządek nie był najwyraźniej czymś, do czego Szymek przykładał większą wagę. Czasami rodzice układali na półkach wszystkie zabawki synka, żeby mu pokazać, jak to ma robić. Jednak najdalej po jednej czy dwóch godzinach większość z nich okazywała się Szymkowi niezwykle potrzebna i to właśnie na podłodze. Tu też, jeżeli w ogóle, należało się spodziewać niespodziewanych gości. Widząc zamyśloną buzię chłopca, tata oddalił się pospiesznie z pokoju. Robił to po cichu, żeby nie wyrywać synka z zamyślenia, które dawało domownikom niejaką nadzieję na chwilę spokoju. Kiedy już Szymek został sam, stwierdził, że nadal nie wie, w co się pobawić, a na dodatek nie ma taty, który w razie potrzeby mógł coś fajnego wymyślić. Zawołał więc, tak dla zasady, ale tym razem niezbyt głośno „Nudzi mi się!...” i zaczął majstrować przy budowli z klocków. Siedział i budował spokojnie, aż nagle usłyszał KICHNIĘCIE. Wprawdzie było to bardzo cichutkie kichnięcie, ale mimo to wyraźne. Dochodziło zza wielkiego pudła na zabawki.
– Aaa… psik! – poniosło się znowu po pokoju i Szymek przestraszył się nie na żarty. Spojrzał zaciekawiony sponad sterty klocków i zobaczył małego stworka w śmiesznym zielonym ubranku.
– Jeeju – westchnął chłopiec i schował się za pudłem. Stworek nie ukrywał się jednak wcale i szybko wyszedł z kącika wprost na niego. Szedł tak, jakby wcale nie widział chłopczyka. Kiedy był już obok Szymonkowej stopy, ten cofnął ją i schował pod siebie.
– Aaa!!! – stworek wrzasnął na całe gardło, podskakując go góry, po czym uniósł głowę i spojrzał na właściciela tej potężnej nogi. Widząc, że ten też jest wystraszony, zrobił odważną minę i zapytał niezbyt wyraźnie
– Boisz się mnie?
– Niee – odparł Szymek ze strachem, kiwając przy tym głową tak, jakby się bał.
– Ja też się nie boję – stwierdził stworek niepewnie, przyglądając się Szymkowi bardzo, ale to bardzo uważnie. Nie mniej uważnie przyglądał się gościowi Szymon. Było to jednak trudne zadanie, ponieważ stworek był mały i wciąż się kręcił. Chłopiec zauważył tylko, że przybysz ma bardzo duże uszy, które to podnosiły się, to opadały. Czasami nawet zwijały się w rulonik i wtedy wyglądały naprawdę śmiesznie.
– Ty nie mas ogonka? – zdziwił się nagle stworek.
– Pewnie, że nie mam – zaśmiał się Szymek. – Ludzie przecież nie mają ogonków – dodał, wyjaśniając tym samym, że fakt nieposiadania przez niego ogonka jest zupełnie naturalnym zjawiskiem.
– Coś mi się musiało pokręcić – tłumaczył nieznajomy, rozglądając się po pokoju. – To jak mas na imię? – zapytał nagle, zmieniając temat rozmowy.
– Bo ja jestem Hubek… NUDZIMIŚ Hubek – dodał po krótkiej chwili.
Rafał Klimczak
Przykładowe pytania do rozmowy o opowiadaniu:
· Jak zachowywał się Szymek?
· Jak wyglądał pokój chłopca?
· Co powiedział Szymkowi tata?
· Kogo chłopiec spotkał w swoim pokoju?
· Jak myślisz, co Szymek będzie robił z Hubkiem?
· Jakie Ty masz sposoby na nudę?
Propozycja zabawy do opowiadania
Mój nudzimiś – praca plastyczna,
Dziecko z pomocą rodzica wykonują nudzimisie ze skarpetek. Skarpetkę wypełniamy ryżem lub grochem. Formujemy ją tak, by pięta stała się głową. Związujemy cienkim sznurkiem w dwóch miejscach, by powstały trzy segmenty: tułów, głowa i uszy. Góra skarpetki zamieni się w uszy, które należy przyciąć tak, żeby były szpiczaste – tu szczególnie przyda się pomoc nauczyciela. Wokół szyi stworka można zawiązać ozdobną wstążkę. Oczy i nos rysujemy czarnym mazakiem. Na zakończenie dzieci wymyślają imiona dla swoich nudzimisiów.
2. „Jaka to melodia” - słuchanie piosenek .
Włączanie ulubionych piosenek dziecka do momentu, aż odgadnie tytuł/ fragment piosenki.
Wspólne odśpiewywanie piosenek.
Propozycja
· jeśli rodzic pozwoli dziecku być przez chwilę „prowadzącym”
· na koniec można wspólnie wymyślać choreografie tańca do wybranej przez dziecko piosenki.
3. Roziązywanie zagadek nt. bohaterów bajek i baśni.
Mała, grzeczna dziewczynka,
wilka spotkała w lesie.
Ma czerwoną czapeczkę,
babci lekarstwa niesie.
(Czerwony Kapturek)
Jaka to dziewczynka ma roboty wiele,
A na pięknym balu gubi pantofelek?
(Kopciuszek)
Chłopiec z bajki znany,
z drewna wystrugany
Kiedy kłamał w głos strasznie rósł mu nos.
(Pinokio)
Jakie imiona mają braciszek i siostrzyczka,
Którzy w lesie znaleźli chatkę z piernika.
(Jaś i Małgosia)
Kiedy z Krasnoludkami w lesie zamieszkała,
niedobra macocha zatrute jabłko jej dała.
(Królewna Śnieżka)
4. Emocje – nazwij je, a Cię zrozumiem
Zły humorek
Jestem dzisiaj zła jak osa!
Złość mam w oczach i we włosach!
Złość wyłazi mi uszamii rozmawiać nie chcę z wami!
A dlaczego? Nie wiem sama.
Nie wie tata, nie wie mama...
Tupię nogą, drzwiami trzaskamI pod włos kocura głaskam.
Jak tupnęłam lewą nogą,
Nadepnęłam psu na ogon.
Nawet go nie przeprosiłam – taka zła okropnie byłam.
Mysz wyjrzała z mysiej nory:– Co to znowu za humory?
Zawołałam: – Moja sprawa!
Jesteś chyba zbyt ciekawa.
Potrąciłam stół i krzesło,co mam zrobić, by mi przeszło?!
Wyszłam z domu na podwórze,wpakowałam się w kałużę.
Widać, że mi złość nie służy,skoro wpadłam do kałuży.
Siedzę w błocie, patrzę wkoło,wcale nie jest mi wesoło...
Nagle co to?
Ktoś przystaje
Patrzcie!
Rękę mi podaje!
Tu ktoś mały, tam ktoś duży –
wyciągają mnie z kałuży.
Przyszedł pies i siadł koło mnie
kocur się przytulił do mnie,
mysz podała mi chusteczkę:– Pobrudziłaś się troszeczkę!
Widzę, że się pobrudziłam,ale za tozłość zgubiłam.
Pewnie w błocie gdzieś została.
LECZ NIE BĘDĘ JEJ SZUKAŁA!
Dorota Gellner
Rozmowa na temat jego treści wiersza , nazywanie emocji podmiotu lirycznego, nawiązanie do osobistych przeżyć.
5. Słuchanie bajki – książka z bajkami
Książka z bajkami
Wszyscy zapomnieli o książce z bajkami. Pozwolili, by pokryła się kurzem, ba, kartki jej się wystrzępiły i powyginały. Nikt nie chciał czytać bajek. Dzieci krzywiły się:
– Wolimy gry komputerowe. Albo film!
Książkę wyrzucono na śmietnik. Wiatr targał jej kartki, deszcz rozmywał obrazki. I gdyby nie pewna wróżka, schrupałby ją tłusty szczur.
– Ooo! – zawołał ucieszony. – Chyba coś znalazłem!
Mniam, mniam.
– Nie! – pisnęła wróżka. – Czary – mary!
Książka przefrunęła szczurowi koło nosa. Wróżka złapała ją i z żalu zapłakała. Tak zniszczonej książki jeszcze nie widziała. Cały dzień ją czyściła, wygładzała, sklejała, prostowała. […] Pod wieczór książka wyglądała jak nowa. „Komu by ją dać?” – rozmyślała. Akurat były imieniny dziadka Anatola. I wróżka wpadła na świetny pomysł.
Puk, puk – zastukał listonosz:
– Paczka dla pana Anatola!
– Dziadku co dostałeś? – pytały zaciekawione dzieci.
– Książkę z bajkami! – wykrzyknął starszy pan. – Miałem taką samą, gdy byłem małym chłopcem!
Nawet nie obejrzał innych prezentów, tylko usiadł i zaczął czytać. Jakby mu lat ubyło. Przypomniał sobie, że jak był tyci, tyci, nie wyższy od stołu, te same bajki czytała mu jego mama.
– Przeczytaj coś głośno, dziadku! – poprosiły dzieci. Były ciekawe, co niezwykłego może być na tych kartkach.
I dziadek zaczął czytać drżącym głosem. Mama aż popłakała się z radości, gdy królewna z bajki spotkała swojego księcia. Dzieci też się wzruszyły.
Niesamowite! Przy grach komputerowych nigdy im się to nie zdarzyło. Książka z bajkami stała odtąd na honorowym miejscu w biblioteczce dziadka. Kiedy wieczorami stamtąd znikała, dziadek nie martwił się, bo wiedział, gdzie jej szukać. Dzieci odkryły bowiem, że bajki są doskonałym sposobem na piękne sny.
Grażyna Bąkiewicz
Rozmowa: określanie, jakie plusy i minusy mają: czytanie bajek, oglądanie telewizji, granie w gry komputerowe. Wszystkie pomysły można spisać na dużym arkuszu papieru.
6. Bajkowe kolorowanie – kolorowanie ulubionych postaci z bajek.
Dziecko wybiera kolorowankę, która ozdabia wg własnych pomysłów. (pobierz propozycje)
7. Maszyna do pisania – masażyk z wykorzystaniem wierszyka.
Maszyna do pisania
Wkręcamy papier do maszyny (ostrożnie „przekręcamy” uszka dziecka do przodu)
do pisania.
Wygładzamy kartkę papieru (gładzimy plecy wewnętrzną stroną dłoni),
i piszemy:
A…, B…, C…, kropka, przecinek (piszemy palcem: A, B, C, stawiamy dużą kropkę i przecinek)
i… przesuwamy wałek. (chwytamy za głowę, z wyczuciem, lecz stanowczo przechylamy ciało na bok)
Marta Bogdanowicz
Logopedia
Zwierzęce gadanie
Co mówi bocian, gdy żabę zjeść chce? Kle kle kle
Co mówi żaba, gdy bocianów tłum? Kum kum kum
Co mówi kaczka, gdy jest bardzo zła? Kwa kwa kwa
Co mówi kotek, gdy mleczka by chciał? Miau miau miau
Co mówi kura, gdy znosi jajko? Ko ko ko
Co mówi kogut, gdy budzi w kurniku? Ku ku kukuryku
Co mówi koza, gdy jeść jej się chce? Mee mee mee
Co mówi krowa, gdy brakuje jej tchu? Mu mu mu
Co mówi wrona, gdy wstaje co dnia? Kra kra kra
Co mówi piesek, gdy kość zjeść by chciał? Hau hau hau
Co mówi baran, gdy jeść mu się chce? Bee bee bee
Co mówi ryba, gdy powiedzieć chce? Nic!
Rytmika
Do wspólnej zabawy z rodzicem "Pajączek"
https://www.youtube.com/watch?v=ZhF0KaTm2WM
Do słuchania i śpiewania piosenka "Ogrodniczka"
https://www.youtube.com/watch?v=KoAEIDEzG3Y
Piosenka "Kle kle boćku"
https://www.youtube.com/watch?v=MXOs1LGO1JM
Zabawy z językiem angielskim
1. Utwór na powitanie #1
https://www.youtube.com/watch?v=tVlcKp3bWH8&ab_channel=SuperSimpleSongs-KidsSongs
2. Utwór na powitanie #2
https://www.youtube.com/watch?v=gghDRJVxFxU&ab_channel=TheSingingWalrus-EnglishSongsForKids
3. "Warm up" (rozgrzewka)
https://www.youtube.com/watch?v=oOvhASO-dZM&t=45s&ab_channel=TheSingingWalrus-EnglishSongsForKids
4. Animals on the farm
https://www.youtube.com/watch?v=zXEq-QO3xTg&ab_channel=SuperSimpleSongs-KidsSongs
5. "Who took the cookie from the cookie jar?" song (piosenka o zwierzętach na farmie)
https://www.youtube.com/watch?v=Vu0-98fgnRo&ab_channel=SuperSimpleSongs-KidsSongs
6. Utwór na do widzenia
https://www.youtube.com/watch?v=PraN5ZoSjiY&ab_channel=SuperSimpleSongs-KidsSongs
-
Religia
Radujmy się CHRYSTUS ZMARTWYCHWSTAŁ.
Wspólnie z biskupem Antonim uwielbiajmy PANA JEZUSA śpiewem i tańcem. Zachęcam dzieci i rodziców do wspólnej modlitwy przez śpiew i taniec. https://www.youtube.com/watch?v=sMFKnxZyHJE
Gorąco pozdrawiam
Marzena Kwiatkowska