Bip

bip logo



O NAS


Na stronie polskiego bukmachera Mostbet prezentowany jest ogromny wybór zakładów sportowych na zawodach z całego świata oraz wysokiej jakości gry kasynowe online od wiodących dostawców. Tutaj masz możliwość wygrania dużych pieniędzy dzięki wysokim kursom, różnym bonusom i promocjom, darmowym zakładom, darmowym spinom i szybkim wypłatom wygranych. Dbamy o naszych klientów i oferujemy wygodną funkcjonalność serwisu oraz aplikacji mobilnej.

DLA RODZICÓW


Na stronie polskiego bukmachera Mostbet prezentowany jest ogromny wybór zakładów sportowych na zawodach z całego świata oraz wysokiej jakości gry kasynowe online od wiodących dostawców. Tutaj masz możliwość wygrania dużych pieniędzy dzięki wysokim kursom, różnym bonusom i promocjom, darmowym zakładom, darmowym spinom i szybkim wypłatom wygranych. Dbamy o naszych klientów i oferujemy wygodną funkcjonalność serwisu oraz aplikacji mobilnej.

PRZEDSZKOLE


Na stronie polskiego bukmachera Mostbet prezentowany jest ogromny wybór zakładów sportowych na zawodach z całego świata oraz wysokiej jakości gry kasynowe online od wiodących dostawców. Tutaj masz możliwość wygrania dużych pieniędzy dzięki wysokim kursom, różnym bonusom i promocjom, darmowym zakładom, darmowym spinom i szybkim wypłatom wygranych. Dbamy o naszych klientów i oferujemy wygodną funkcjonalność serwisu oraz aplikacji mobilnej.

INNOWACJE /PROJEKTY


Na stronie polskiego bukmachera Mostbet prezentowany jest ogromny wybór zakładów sportowych na zawodach z całego świata oraz wysokiej jakości gry kasynowe online od wiodących dostawców. Tutaj masz możliwość wygrania dużych pieniędzy dzięki wysokim kursom, różnym bonusom i promocjom, darmowym zakładom, darmowym spinom i szybkim wypłatom wygranych. Dbamy o naszych klientów i oferujemy wygodną funkcjonalność serwisu oraz aplikacji mobilnej.

KONTAKT


Na stronie polskiego bukmachera Mostbet prezentowany jest ogromny wybór zakładów sportowych na zawodach z całego świata oraz wysokiej jakości gry kasynowe online od wiodących dostawców. Tutaj masz możliwość wygrania dużych pieniędzy dzięki wysokim kursom, różnym bonusom i promocjom, darmowym zakładom, darmowym spinom i szybkim wypłatom wygranych. Dbamy o naszych klientów i oferujemy wygodną funkcjonalność serwisu oraz aplikacji mobilnej.


Standardy

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

                                          BEZPIECZEŃSTWO I OCHRONA MAŁOLETNICH PRZED PRZEMOCĄ              

                                                  W PRZEDSZKOLU SAMORZĄDOWYM NR 2 W ŻUROMINIE

 

Rozdział I

Informacje wstępne

  1. Standardy ochrony małoletnich, zwane dalej „standardami” to zbiór zasad i procedur, które stawiają ochronę uczniów przed krzywdzeniem w centrum działań i wartości jakimi kierują się pracownicy przedszkola.
  2. Standardy stanowią uzupełnienie dotychczasowych praktyk ochrony uczniów    o wystandaryzowane zasady i procedury skutecznej profilaktyki i sprawnego reagowania na każdy przejaw przemocy wobec dzieci.
  3. Przed nawiązaniem stosunku pracy z nauczycielem, wychowawcą, specjalistą i inna osobą na stanowisku pedagogicznym dokonuje się weryfikacji kandydata w rejestrach karnych w trybie art.10 ust.2-5 i 8a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela w zakresie rozszerzonym w trybie art.21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
  4. W przedszkolu wprowadza się obowiązek weryfikacji w rejestrach karnych 

  •  kandydatów na pracowników na stanowiskach pedagogicznych na podstawie art.21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu           zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.

  1. Przedszkole wprowadza zasadę rozszerzonej ochrony dzieci poprzez wprowadzenie do umów współpracy z innymi firmami działającymi w sposób ciągły na terenie przedszkola obowiązek weryfikacji swoich pracowników w rejestrach karnych na podstawie art.21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
  2. Przedszkole monitoruje przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych dzieci., w tym ich wizerunek. W przypadku podejrzenia niewłaściwego rozpowszechniania danych osobowych dziecka, w tym jego wizerunku, dyrektor niezwłocznie rejestruje zdarzenie, zabezpiecza dowody i zgłasza je Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych
  3. Źródło przedszkolnej sieci dostępu do Internetu- dzieci nie korzystają samodzielnie z dostępu do sieci Internetu tylko pod opieką i nadzorem za zgodą nauczycieli. Przedszkole prowadzi systematyczną profilaktykę bezpiecznego korzystania
    z Internetu przez dzieci, ucząc ich konstruktywnej reakcji na każdy przejaw cyberprzemocy. Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach mających cechy cyberprzemocy jest koordynator ochrony uczniów przed krzywdzeniem. Zgłoszenia przyjmowane są w trybie określonym w Rozdział V – „Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dzieciom”.
  4. Przedszkole dokonując corocznej diagnozy występujących w środowisku przedszkolnym potrzeb rozwojowych dzieci, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka na potrzeby programu wychowawczo-profilaktycznego sporządza diagnozę zjawisk wszelkich rodzajów przemocy wobec dzieci. Program profilaktyczno-wychowawczy uwzględnia potrzeby dzieci w zakresie rozpoznawania zjawisk przemocy i konstruktywnego eliminowania ich ze środowiska przedszkolnego.
  5. Przedszkole doskonali umiejętności nauczycieli w zakresie rozpoznawania oznak przemocy, udzielania pierwszej pomocy dzieciom, którzy doznają przemocy, w tym zaniedbania.
  6. Programy wsparcia dzieci, którzy doznali przemocy jako ofiary, obserwatorzy, a także sprawcy są realizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy przez zintegrowane działania nauczycieli oraz przez zajęcia dodatkowe przez specjalistów.

Rozdział II

Słownik pojęć

  1. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
    1. przedszkole-należy przez to rozumieć Przedszkole Samorządowe nr 2 w Żurominie
    2. dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Przedszkola Samorządowego nr 2 w Żurominie
    3. pracowniku - należy przez to rozumiećosobę zatrudnioną w przedszkolu na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia, a także osoby współpracujące ze szkołą jako wolontariusze, stażyści, praktykanci odbywający w przedszkolu praktykę zawodową i pracownicy firm i instytucji wykonujących zadania na rzecz przedszkola w sposób ciągły i w ramach tej działalności mają kontakt z dziećmi;
    4. dziecku - należy przez to rozumieć zarówno uczennicę jaki i ucznia, którzy nie ukończyli 9 roku życia;
    5. dziecku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – należy przez to rozumieć każde dziecko, który ze względu na niepełnosprawność lub inne problemy rozwojowe jest słabszy od innych dzieci w budowaniu prawidłowych relacji rówieśniczych i potrzebuje ze strony pracowników przedszkola większej uwagi i pomocy;
    6. rodzicach - należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka, osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem, a także reprezentancie dziecka, ustanawianego przez sąd opiekuńczy;
    7. sprawcy przemocy – należy przez to rozumieć osobę lub grupę osób którzy dopuszczają się przemocy wobec dziecka;
    8. należy przez to rozumieć dziecko, który doświadczył przemocy;
    9. należy przez to rozumieć dziecko, który był świadkiem przemocy;
    10. krzywdzeniu dziecka - należy przez to rozumieć popełnienie czynu zdefiniowanego jako niedozwolony w niniejszych standardach lub czynu zabronionego pod groźbą kary na szkodę dziecka przez pracownika przedszkola, rodzica lub rówieśnika.
  2. Przemoc fizyczna - to wywieranie wpływu na dziecku przy użyciu siły fizycznej,
    w którym dochodzi do naruszenia jego nietykalności fizycznej.
  3. Przemoc psychiczna – to wywieranie wpływu na dziecko przy użyciu środków komunikacji interpersonalnej, w którym dochodzi do naruszenia jego nietykalności psychicznej i emocjonalnej.
  4. Przemoc seksualna - to każde zachowanie sprawcy przemocy, które prowadzi do seksualnego zaspokojenia jego potrzeb kosztem dziecka. Może mieć formę kontaktu fizycznego, emocjonalnego w formie materiałów pornograficznych lub ekshibicjonizmu.
  5. Cyberprzemoc – to przemoc psychiczna lub seksualna realizowana za pośrednictwem technologii informacyjnych i komunikacyjnych, w tym czatów, stron internetowych, blogów, SMS-ów, MMS-ów;
  6. Zaniedbanie to najcięższy rodzaj przemocy, który polega na niezaspokajaniu podstawowych potrzeb psychicznych i/lub biologicznych dziecka. Zaniedbanie w sferze biologicznej przejawia się w braku podstawowych środków do życia jedzenie, mieszkanie, ubranie, brak pomocy w chorobie. Zaniedbanie w sferze psychicznej to pozbawienie dziecka podstawowych potrzeb emocjonalnych takich jak przynależności, więzi, zapewnienia pomocy. Każdy inny rodzaj przemocy ma swój początek i koniec, czyli jest zdarzeniem. Zaniedbanie trwa. Może dotyczyć zarówno domu rodzinnego jak i przedszkola.

  1. Krzywdzenie dziecka jest przemocą, która zachodzi wówczas, gdy jakaś osoba lub grupa osób odnosi się do niego w sposób niezgodny z wymaganiami relacji, która je łączy. Przemoc przejawia się w bezprawnym wywieraniu wpływu na proces myślowy, zachowanie lub stan fizyczny osoby w celu zaspokojenia własnych korzyści. Sprawca wykorzystując swoją przewagę nad ofiarą w sposób świadomy zaspakaja własne potrzeby kosztem ofiary. Przemoc może przejawiać się w formie fizycznej, psychicznej, seksualnej, a także jako cyberprzemoc i zaniedbanie.

Rozdział III

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między dzieckiem a pracownikiem przedszkola w tym zachowania niedozwolone wobec dzieci

  1. Dziecko ma prawo do bezpiecznych i profesjonalnych relacji z pracownikami przedszkola, co oznacza, że reakcje werbalne i fizyczne pracownika wobec dziecka są pozbawione cech przemocy, zawsze adekwatne do sytuacji i uzasadnione.
  2. Pracownicy zwracają się do dzieci po imieniu, a jeżeli jest to konieczne mogą dodatkowo używać nazwiska. Dziecko ma prawo wiedzieć, jak nazywa się nauczyciel lub inny pracownik przedszkola.
  3. Pracownik chroni dane osobowe i wizerunek dziecka i nie może ujawniać informacji o nim osobom nieuprawnionym. Dotyczy to w szczególności sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej. dziecko ma prawo do prywatności, a jeżeli konieczne jest odstąpienie od tej zasady, żeby chronić dziecko, należy mu to wyjaśnić.
  4. Dziecko ma prawo do rozumienia decyzji podejmowanych w jego sprawie. Pracownik podejmując decyzje dotyczące dziecka informuje go o powodach jej podjęcia i słucha jego oceny sytuacji. Metody dyscyplinowania dziecka muszą być odpowiednio dobrane do jego wieku, rozwoju i adekwatne do sytuacji.
  5. Zachowania pracownika nie mogą mieć cech przemocy fizycznej. Stanowcze interwencje wobec dziecka prowadzone w bezpośrednim kontakcie fizycznym są dopuszczalne w sytuacjach:
    1. zagrożenia życia, w tym w sytuacji konfliktów pomiędzy dziećmi (rozdzielenie zwaśnionych, przytrzymanie, obezwładnienie);
    2. działania z zakresu pomocy przedmedycznej (działania ratunkowe związane z udzieleniem pierwszej pomocy);
    3. zagrożenia lub paniki spowodowanej czynnikami zewnętrznymi (pożar, intensywne zjawiska atmosferyczne, niebezpieczne zachowania osób trzecich, inne w sytuacji zagrożenia życia).
    4. W komunikacji z dziećmi pracownik zachowuje cierpliwość i szacunek,
      co oznacza, że słucha ich i udziela im odpowiedzi adekwatnych do sytuacji, ich wieku i poziomu rozwoju.
    5. Niedozwolone są zachowania pracownika noszące znamiona:
      1. przemocy psychicznej, której skutkiem jest wywołanie u dziecka poczucia odrzucenia, obniżenie godności i własnej wartości poprzez zachowania wobec niego takie jak: umniejszanie, wyśmiewanie, zawstydzanie, lekceważenie, izolowanie, obwinianie, oskarżanie, krytykowanie i inne godzące w godność i wartość ucznia;
      2. przemocy werbalnej, która nacechowana jest agresja wzbudzającą
        u dziecka lęk i wstyd poprzez zachowania wobec niego takie jak krzyk, wyzywanie, przezywanie, grożenie, przeklinanie, przedrzeźnianie;
      3. przemocy fizycznej, która wiąże się z naruszeniem nietykalności ciała dziecka, w szczególności poprzez, bicie, szarpanie, popychanie, rzucanie przedmiotami należącymi do dziecka, kopanie, ciągnięcie za włosy/uszy, zmuszanie do przebywania w niewygodnej pozycji, lub zmuszanie do zjedzenia/połknięcia czegoś i inne działania sprawiające ból;
      4. zaniedbania, które polega w sferze psychicznej to pozbawienie dziecka podstawowych potrzeb emocjonalnych takich jak przynależności, więzi, zapewnienia pomocy.
      5. Pracownik ma obowiązek zachować prawo dziecka do intymności poprzez zachowanie właściwego dystansu w każdej sytuacji. Niedozwolonym jest, by pracownik nawiązywał jakiekolwiek relacje romantyczne i seksualne z dzieckiem, w tym flirt słowy, dwuznaczny żart, wyzywające spojrzenie, erotyczny dotyk, obcowanie płciowe i inne czynności o charakterze seksualnym.
      6. Pracownik nie powinien sam przebywać z dzieckiem w zamkniętym pomieszczeniu. Jeżeli zachodzi konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, powinien zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, żeby być w zasięgu wzroku innych. Zasada ta nie dotyczy „ sprzątania po przygodach dzieci”.
      7. W przedszkolu obowiązuje całkowity zakaz palenia papierosów, w tym papierosów elektronicznych, picia alkoholu i zażywania środków psychoaktywnych. Niedozwolonym jest by pracownik dostarczał dzieciom papierosy, alkohol, substancje psychoaktywne, a także treści pornograficzne.
      8. Pracowników obowiązuje całkowity zakaz nawiązywania i utrzymywania pozaszkolnych relacji z dziećmi, w tym w szczególności:
        1. zapraszania dzieci do domu;
        2. zapraszania ich do znajomych w mediach społecznościowych;
        3. kontaktowania się z dzieckiem z prywatnego maila i prywatnych numerów telefonu.
      9. Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o niedozwolonych zrachowaniach pracowników jest koordynator ochrony dzieci przed krzywdzeniem. Zgłoszenia przyjmowane są w trybie określonym w Rozdział V – „Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dzieciom”.
      10. Tryb udzielenia wsparcia dzieciom, wobec których stwierdzono niedozwolone zachowanie pracownika, określa Rozdział VI standardów - „Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu dziecka.”

Rozdział IV

Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między dziećmi a w szczególności zachowania niedozwolone dzieci

  1. W celu wykluczenia przemocy rówieśniczej, przedszkole monitoruje relacje między dziećmi, a w ramach działań profilaktycznych realizuje programy nakierowane na promowanie pozytywnych wartości, kultury dialogu i wzmacniania kompetencji społecznych dzieci.    
  2. Pedagog specjalny zobowiązany jest do systemowego badania relacji rówieśniczych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, pełni nadzór nad ich adaptacja w środowisku przedszkolnym, a także prowadzi interwencje profilaktyczne i zaradcze w obszarze agresji rówieśniczej z udziałem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  3. Wychowawcy są zobowiązani monitorować relacje rówieśnicze w przydzielonym mu oddziale i reagować na każdy przypadek narastającej wiktymizacji [1]
  4. Za przemoc rówieśniczą w przedszkolu uznaje się wszelkie nieprzypadkowe akty godzące w wolność osobistą dziecka prowadzące do fizycznej i psychicznej szkody, wykraczające poza społeczne zasady wzajemnych relacji.
  5. W przedszkolu obowiązuje zasada, że krzywdzony dziecko ma prawo oczekiwać pomocy ze strony społeczności przedszkolnej, a reagowanie na czyjąś krzywdę nie jest ani skarżeniem, ani donosicielstwem, ale moralnym obowiązkiem każdego dziecka i pracownika. Dzieci znają konsekwencje zdrowotne przemocy jaką ponosi ofiara i wiedzą, że każda reakcja obronna jest ważna.
  6. Dzieci są uczeni konstruktywnej wolnej od agresji reakcji na przemoc rówieśniczą.
  7. Za niedozwolone zachowania pomiędzy dziećmi, uznaje się:
    1. wyśmiewanie, przezywanie i rozpowszechnianie upokarzających informacji, złośliwe komentarze, w szczególności na temat wyglądu; obraźliwe komentowanie innych w mediach społecznościowych;
    2. izolowanie lub wykluczanie dziecka z grupy;
    3. bicie, kopanie, szarpanie, zadawanie bólu;
    4. niszczenie lub zabór własności, w tym środków pieniężnych;
    5. zmuszanie do wykonywania określonych czynności, groźby, szantaż emocjonalny;
    6. komentarze i gesty seksualne, rozsyłanie obrazów o tematyce seksualnej i wszelkie przejawy gwałtu;
    7. inne, niespecyficzne formy przemocy odczuwane przez ofiarę jako krzywdzące.
    8. W przedszkolu obowiązuje zasada reagowania na każde zdarzenie zachowania dziecka uznanego jako niedozwolone.
    9. Dziecko, który jest świadkiem niedozwolonego zachowania innego dziecka i nie czuje się na siłach by go powstrzymać, ma obowiązek jak najszybciej zgłosić to zdarzenie do obecnego w pobliżu nauczyciela lub innego pracownika przedszkola.
    10. Dziecko, który podejrzewa przemoc wobec innego dziecka jest zobowiązany przekazać tę informację wychowawcy lub innemu nauczycielowi.
    11. Pracownicy przedszkola mają obowiązek reagować na każde zdarzenie niedozwolonego zachowanie dziecka.
    12. Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o niedozwolonych zrachowaniach dzieci przyjmuje koordynator ochrony dzieci przed krzywdzeniem w trybie określonym w Rozdział V – „Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dzieciom.”
    13. Tryb udzielenia wsparcia dzieciom będącym ofiarami niedozwolonego zachowania dziecka lub grupy dzieci, określa Rozdział VI standardów - „Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu dziecka.”

Rozdział V

Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dzieciom

  1. Koordynatorem ochrony dzieci przed krzywdzeniem jest psycholog, zwany dalej „koordynatorem”. W przypadku nieobecności koordynatora jego obowiązki pełni pedagog specjalny lub dyrektor.
  2. Obowiązkiem koordynatora jest przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach wskazujących na podejrzenie krzywdzenia dziecka - w formie ustnej lub pisemnej.
  3. W przypadku cyberprzemocy zdarzenie przyjmuje i rozpoznaje psycholog.
  4. W przypadku gdy w zdarzeniu uczestniczy dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w rozpoznaniu i kwalifikacji zdarzenia uczestniczy pedagog specjalny.
  5. Uprawnionym do zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka jest każdy kto powziął taka informację, a pracownicy mają obowiązek zgłoszenia każdego zdarzenia o cechach przemocy.
  6. Pracownik, który był świadkiem krzywdzenia dziecka lub powziął informację o krzywdzeniu dziecka i nie zgłosił tego zdarzenia koordynatorowi podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej za naruszenie obowiązków pracownika.
  7. Bezpośrednie nagłe zdarzenia należy zgłaszać jak najszybciej, bezpośrednio do koordynatora w formie ustnej. Inne zdarzenia wymagające rozpoznania można kierować w formie ustnej w trakcie dyżuru koordynatowa w jego gabinecie lub bezpośrednio do dyrektora.
  8. Godziny dyżurów koordynatora dostępne są we wtorek od 12.00 do 15.00, a godziny przyjęć interesantów przez dyrektora dostępne są w poniedziałek od 8.00 do 13.00.
  9. Pisemne zgłoszenie zdarzenia należy adresować do: Koordynatora ochrony uczniów przed krzywdzeniem w Przedszkolu Samorządowym nr 2 w Żurominie, ul. Licealna 1 i przekazać je za pośrednictwem poczty tradycyjnej, sekretariatu szkoły lub poczty elektronicznej na adres e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  10. Niezależnie od formy przyjęcia zgłoszenia, koordynator dla każdego zdarzenia sporządza „Protokół interwencji w ochronie dziecka”, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do standardów.

Rozdział VI

Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia dziecka

  1. W przypadku gdy pracownik w toku bieżącej pracy rozpozna zdarzenie wskazujące na krzywdzenie dziecka ma obowiązek podjąć działania wg procedury trzech kroków:
    1. zabezpiecza dziecko przed potencjalnym sprawcą przemocy;
    2. zabezpiecza dowody przemocy i niezwłocznie zgłasza zdarzenie koordynatorowi;
    3. pozostaje do dyspozycji koordynatora tak długo jak jest to potrzebne dla zabezpieczenia dowodów i potrzeb dziecka oraz sporządzenia dokumentacji zdarzenia.
  2. W przypadku gdy pracownik w toku bieżącej pracy rozpozna objawy wskazujące na przemoc w rodzinie, w tym przemoc polegającą na zaniedbaniu środowiskowym ma obowiązek zgłosić sprawę do koordynatora. Jeżeli w sprawie są dowody pracownik zobowiązany jest je zabezpieczyć i przekazać koordynatorowi.
  3. Protokół interwencji w ochronie dziecka wszczyna postępowanie wyjaśniające, w sprawie, które prowadzi i dokumentuje koordynator.
  4. W ramach postępowania wyjaśniającego zdarzenia, koordynator ma prawo przeprowadzać rozmowy z pracownikami przedszkola, dziećmi rodzicami
    i sporządzać z nich notatki służbowe, zbierać dowody rzeczowe, w tym nagrania dźwiękowe, fotografie, filmy, oraz nagrania z monitoringu.
  5. W ramach kwalifikacji zdarzenia koordynator ma prawo konsultować się
    ze specjalistami i ekspertami niebędącymi pracownikami przedszkola. Korzystając z pomocy instytucji i osób zewnętrznych koordynator zobowiązany jest przestrzegać ochrony danych i wizerunku dzieci.
  6. Postępowanie wyjaśniające ma na celu zebranie dowodów w celu zakwalifikowania zdarzenia i stwierdzenia:
    1. w postepowaniu wyjaśniającym ustalono, że zdarzenie miało charakter incydentu i przekazano sprawę do wychowawcy;
    2. w postepowaniu wyjaśniającym rozpoznano podejrzenie przemocy definiowanej jako krzywdzenie dziecka;
    3. w postepowaniu wyjaśniającym rozpoznano przemoc definiowaną jako krzywdzenie dziecka.
  7. Postępowanie wyjaśniające nie powinno trwać dłużej niż miesiąc, a w przypadkach, w których to jest niemożliwe, nie dłużej niż trzy miesiące.
  8. Dziecko, które zostało objęte ochroną przed krzywdzeniem jest z tego tytułu objęty wsparciem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  9. Przedszkole obejmuje także wsparciem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieci, którzy byli świadkami zdarzenia zakwalifikowanego jako rozpoznana przemoc.
  10. Przedszkole obejmuje także wsparciem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieci, którzy w danym zdarzeniu zostali zakwalifikowani jako sprawcy przemocy.
  11. Tryb wspierania dzieci będących ofiarami, świadkami i sprawcami przemocy odbywa się w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej
    w przedszkolu na podstawie odrębnych przepisów.
  12. W przypadku gdy ofiarą, świadkiem lub sprawca przemocy jest dziecko niepełnosprawne, koordynator w rozpoznaniu i kwalifikacji sprawy konsultuje się z przedszkolnym pedagogiem specjalnym.
  13. Koordynator informuje o zdarzeniu rodziców ofiary przemocy, a w przypadku, gdy sprawcą przemocy było dziecko lub grupa dzieci, także rodziców sprawców przemocy.
  14. Po rozpoznaniu sprawy, w terminie nie dłuższym niż miesiąc dni dyrektor organizuje spotkanie z rodzicami sprawcy i rodzicami ofiary razem lub odrębnie. W zależności od   charakteru tej przemocy i rozmiaru krzywdy dziecka, a także potrzeby zadbania o godność ofiary przemocy, zdarzenie może być przedmiotem omówienia go z ogółem rodziców dzieci, które były świadkami przemocy.

Rozdział VII

Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka

  1. W przypadku gdy u dziecka objętego ochroną, stwierdza się, że jego życie jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu, koordynator za zgodą dyrektora lub sam dyrektor, a w przypadku gdy jest potrzeba natychmiastowego działaniakażdy pracownik obecny przy zdarzeniu niezwłocznie informuje policję i pogotowie ratunkowe, dzwoniąc pod numer 112 lub 998. Kolejne kroki postępowania w tej sytuacji leżą w kompetencjach ww. instytucji. W takiej sytuacji przedszkole obejmuje skrzywdzone dziecko i jego rodziców pomocą psychologiczno-pedagogiczną. W przypadku gdy sprawcą krzywdzenia dziecka jest pracownik przedszkola, dyrektor dodatkowo podejmuje decyzje kadrowe adekwatne do oceny zdarzenia.
  2. W przypadku gdy w sprawie dziecka objętego ochroną zachodzi podejrzenie
    o popełnieniu przestępstwa na szkodę tego dziecka, koordynator za zgoda dyrektora lub sam dyrektor składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury.[2] W przypadku gdy sprawcą krzywdzenia dziecka jest pracownik przedszkola, dyrektor dodatkowo podejmuje decyzje kadrowe adekwatne do oceny zdarzenia.
  3. W przypadku gdy w sprawie dziecka objętego ochroną zachodzi prawdopodobieństwo, że sprawcami krzywdzenia dziecka są rodzice, koordynator za zgoda dyrektora lub sam dyrektor powiadamia policję, sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej, a także przewodniczącego lokalnego zespołu interdyscyplinarnego w celu wszczęcia procedury Niebieskie Karty.

Rozdział VIII

Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych zdarzeń zagrażających dobru dziecka

  1. Zdarzenia zakwalifikowane w protokole interwencji jako incydent wprowadza się do rejestru zdarzeń i przekazuje do wychowawcy w celu obserwacji i zaplanowania działań wychowawczych.
  2. Dla każdego zdarzenia zakwalifikowanego jako podejrzenie krzywdzenia dziecka lub krzywdzenie dziecka, koordynator zakłada teczkę ochrony dziecka przed krzywdzeniem o numerach kancelaryjnych PS2.SOM, która zawiera:

  1. protokół interwencji w ochronie dziecka;
  2. dokumentacja postępowania wyjaśniającego zdarzenie;
  3. korespondencja z organami zewnętrznymi w sprawie;
  4. dokumentacja zapoznania rodziców z materiałem zebranym w sprawie dziecka;
  5. inna dokumentacja wytworzona na potrzeby ochrony dziecka.

  1. Koordynator prowadzi rejestr zdarzeń o charakterze przemocy o numerach kancelaryjnych PS2.SOM, na każdy rok szkolny odrębnie.

Rozdział IX

Zasady przeglądu i aktualizacji standardów

  1. Koordynator psycholog raz na dwa lata przeprowadza ankietę wśród pracowników, rodziców, która ma za zadanie dać informację o ocenie skuteczności standardów ochrony dzieci w przedszkolu. Ankietę przeprowadza się najpóźniej w maju, a jej wyniki prezentuje się w sprawozdaniu koordynatora, o którym mowa w ust. 2.
  2. Koordynator na posiedzeniu rady pedagogicznej podsumowującej rok szkolny przedstawia sprawozdanie z realizacji standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem, w tym ocenę skuteczności podejmowanych działań i wnioski do aktualizacji standardów.
  3. Sprawozdanie, o którym mowa w ust.1 zawiera następujące informacje:

  1. liczba zdarzeń i forma zgłoszenia;
  2. liczba zdarzeń, które zakwalifikowano jako podejrzenie krzywdzenia dziecka z podziałem na rodzaj przemocy (fizyczna, psychiczna, seksualna, cyberprzemoc, zaniedbanie) oraz kategoria sprawcy (pracownik, uczeń/grupa uczniów, rodzic);
  3. liczba zdarzeń, które zakwalifikowano jako krzywdzenie dziecka, z podziałem na rodzaj przemocy (fizyczna, psychiczna, seksualna, cyberprzemoc, zaniedbanie) oraz kategoria sprawcy (pracownik, dziecko/grupa dzieci, rodzic);
  4. informacja, ile spraw przedszkole prowadzi samodzielnie a ile zostało skierowanych do instytucji zewnętrznych i jakich?

  1. Rada Pedagogiczna po wysłuchaniu sprawozdania, o którym mowa w ust.3 może sformułować wnioski do działań wychowawczo-profilaktycznych ukierunkowanych na eliminowanie zjawisk przemoc w przedszkolu oraz zmian w standardach.

Rozdział X

Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników przedszkola do stosowania standardów, zasady przygotowania pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności

  1. Przygotowanie pracowników szkoły do stosowania „Standardów ochrony małoletnich   w Przedszkolu Samorządowym nr 2 w Żurominie” odbędzie się w formie obowiązkowego szkolenia dla pracowników, na które składa się:

  1. prezentacja przyjętych standardów i wyjaśnienie zasady ich stosowania w przedszkolu;
  2. instruktaż rozpoznawania przemocy i reagowania na nią;
  3. zapoznania pracowników z ewidencją i dokumentacją zdarzeń;
  4. zmianami w „Standardach ochrony małoletnich w Przedszkolu Samorządowym nr 2 w Żurominie ;
  5. aktualnymi zagrożeniami przemocy w środowisku przedszkolnym w celu wzmożenia nadzoru nad poszczególnymi dziećmi lub grupą dzieci;
  6. zapoznania pracowników z nowymi technikami rozpoznawania przejawów przemocy i reagowania na nie;

  1. Obecność na szkoleniu, o którym mowa w ust. 1 pracownik odnotowuje na liście obecności własnoręcznym podpisem.
  2. Pracownik nieobecny na szkoleniu, o którym mowa w ust. 1 i 2 i usprawiedliwiony może odbyć indywidualne szkolenie przeprowadzone przez psychologa przedszkolnego.
  3. Za przygotowanie szkoleń o których mowa w ust. 1-4 i ich organizację odpowiada psycholog przedszkola koordynator ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
  4. Koordynator ma prawo organizować spotkania zespołowe i ogólne pracowników w celu zapoznania ich z nowymi informacjami dotyczącymi ochrony dzieci, w tym w szczególności:

  1. Koordynator ma obowiązek przeszkolić każdego nowo zatrudnionego pracownika w zakresie ochrony uczniów przed krzywdzeniem.
  2. Koordynator ma prawo wnioskowania o dodatkowe szkolenia pracowników pogłębiające ich wiedzę i umiejętności z zakresu rozpoznawania przemocy, reagowania na zdarzenia i wspierania dzieci doświadczonych przemocą i sprawców przemoc

Rozdział XI

Zasady i sposób udostępniania rodzicom i dzieciom standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania

  1. „Standardy ochrony małoletnich w Przedszkolu Samorządowym nr 2 w Żurominie są opublikowane w pełnej wersji dla rodziców i nauczycieli, w terminie do 14 sierpnia 2024 r. na stronie internetowej przedszkola, i dostępne w przedszkolu na tablicy ogłoszeń.
  2. Standardy ochrony uczniów w wersji skróconej i dostosowanej do wieku dzieci i specyfiki przedszkola są opublikowane, w terminie do 14 sierpnia 2024 r., dostępne w przedszkolu w szatni w wersji obrazkowej.
  3. Wychowawcy odpowiedzialni są za zaznajomienie swoich wychowanków i ich rodziców z zasadami ochrony ich przed przemocą w tym bezpiecznych relacji między uczniami a w szczególności zachowania niedozwolone uczniów terminie do końca września 2024 r.

 

[1] Wiktymizacja – proces stawania się ofiarą. Dziedziną, która bada proces, wskaźniki, częstotliwość występowania, skutki i rozpowszechnienie wiktymizacji jest wiktymologia.- wg Wikipedia

[2] Art.304 § 1. Kodeksu postepowania karnego -Każdy, dowiedziawszy się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, ma

społeczny obowiązek zawiadomić o tym prokuratora lub Policję. Przepisy art.148a oraz art. 156a stosuje się odpowiednio.