Standardy
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
BEZPIECZEŃSTWO I OCHRONA MAŁOLETNICH PRZED PRZEMOCĄ
W PRZEDSZKOLU SAMORZĄDOWYM NR 2 W ŻUROMINIE
Rozdział I
Informacje wstępne
- Standardy ochrony małoletnich, zwane dalej „standardami” to zbiór zasad i procedur, które stawiają ochronę uczniów przed krzywdzeniem w centrum działań i wartości jakimi kierują się pracownicy przedszkola.
- Standardy stanowią uzupełnienie dotychczasowych praktyk ochrony uczniów o wystandaryzowane zasady i procedury skutecznej profilaktyki i sprawnego reagowania na każdy przejaw przemocy wobec dzieci.
- Przed nawiązaniem stosunku pracy z nauczycielem, wychowawcą, specjalistą i inna osobą na stanowisku pedagogicznym dokonuje się weryfikacji kandydata w rejestrach karnych w trybie art.10 ust.2-5 i 8a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela w zakresie rozszerzonym w trybie art.21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
- W przedszkolu wprowadza się obowiązek weryfikacji w rejestrach karnych
- kandydatów na pracowników na stanowiskach pedagogicznych na podstawie art.21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
- Przedszkole wprowadza zasadę rozszerzonej ochrony dzieci poprzez wprowadzenie do umów współpracy z innymi firmami działającymi w sposób ciągły na terenie przedszkola obowiązek weryfikacji swoich pracowników w rejestrach karnych na podstawie art.21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
- Przedszkole monitoruje przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych dzieci., w tym ich wizerunek. W przypadku podejrzenia niewłaściwego rozpowszechniania danych osobowych dziecka, w tym jego wizerunku, dyrektor niezwłocznie rejestruje zdarzenie, zabezpiecza dowody i zgłasza je Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych
- Źródło przedszkolnej sieci dostępu do Internetu- dzieci nie korzystają samodzielnie z dostępu do sieci Internetu tylko pod opieką i nadzorem za zgodą nauczycieli. Przedszkole prowadzi systematyczną profilaktykę bezpiecznego korzystania
z Internetu przez dzieci, ucząc ich konstruktywnej reakcji na każdy przejaw cyberprzemocy. Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach mających cechy cyberprzemocy jest koordynator ochrony uczniów przed krzywdzeniem. Zgłoszenia przyjmowane są w trybie określonym w Rozdział V – „Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dzieciom”. - Przedszkole dokonując corocznej diagnozy występujących w środowisku przedszkolnym potrzeb rozwojowych dzieci, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka na potrzeby programu wychowawczo-profilaktycznego sporządza diagnozę zjawisk wszelkich rodzajów przemocy wobec dzieci. Program profilaktyczno-wychowawczy uwzględnia potrzeby dzieci w zakresie rozpoznawania zjawisk przemocy i konstruktywnego eliminowania ich ze środowiska przedszkolnego.
- Przedszkole doskonali umiejętności nauczycieli w zakresie rozpoznawania oznak przemocy, udzielania pierwszej pomocy dzieciom, którzy doznają przemocy, w tym zaniedbania.
- Programy wsparcia dzieci, którzy doznali przemocy jako ofiary, obserwatorzy, a także sprawcy są realizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy przez zintegrowane działania nauczycieli oraz przez zajęcia dodatkowe przez specjalistów.
Rozdział II
Słownik pojęć
- Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
- przedszkole-należy przez to rozumieć Przedszkole Samorządowe nr 2 w Żurominie
- dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Przedszkola Samorządowego nr 2 w Żurominie
- pracowniku - należy przez to rozumiećosobę zatrudnioną w przedszkolu na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia, a także osoby współpracujące ze szkołą jako wolontariusze, stażyści, praktykanci odbywający w przedszkolu praktykę zawodową i pracownicy firm i instytucji wykonujących zadania na rzecz przedszkola w sposób ciągły i w ramach tej działalności mają kontakt z dziećmi;
- dziecku - należy przez to rozumieć zarówno uczennicę jaki i ucznia, którzy nie ukończyli 9 roku życia;
- dziecku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – należy przez to rozumieć każde dziecko, który ze względu na niepełnosprawność lub inne problemy rozwojowe jest słabszy od innych dzieci w budowaniu prawidłowych relacji rówieśniczych i potrzebuje ze strony pracowników przedszkola większej uwagi i pomocy;
- rodzicach - należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka, osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem, a także reprezentancie dziecka, ustanawianego przez sąd opiekuńczy;
- sprawcy przemocy – należy przez to rozumieć osobę lub grupę osób którzy dopuszczają się przemocy wobec dziecka;
- należy przez to rozumieć dziecko, który doświadczył przemocy;
- należy przez to rozumieć dziecko, który był świadkiem przemocy;
- krzywdzeniu dziecka - należy przez to rozumieć popełnienie czynu zdefiniowanego jako niedozwolony w niniejszych standardach lub czynu zabronionego pod groźbą kary na szkodę dziecka przez pracownika przedszkola, rodzica lub rówieśnika.
- Przemoc fizyczna - to wywieranie wpływu na dziecku przy użyciu siły fizycznej,
w którym dochodzi do naruszenia jego nietykalności fizycznej. - Przemoc psychiczna – to wywieranie wpływu na dziecko przy użyciu środków komunikacji interpersonalnej, w którym dochodzi do naruszenia jego nietykalności psychicznej i emocjonalnej.
- Przemoc seksualna - to każde zachowanie sprawcy przemocy, które prowadzi do seksualnego zaspokojenia jego potrzeb kosztem dziecka. Może mieć formę kontaktu fizycznego, emocjonalnego w formie materiałów pornograficznych lub ekshibicjonizmu.
- Cyberprzemoc – to przemoc psychiczna lub seksualna realizowana za pośrednictwem technologii informacyjnych i komunikacyjnych, w tym czatów, stron internetowych, blogów, SMS-ów, MMS-ów;
- Zaniedbanie to najcięższy rodzaj przemocy, który polega na niezaspokajaniu podstawowych potrzeb psychicznych i/lub biologicznych dziecka. Zaniedbanie w sferze biologicznej przejawia się w braku podstawowych środków do życia jedzenie, mieszkanie, ubranie, brak pomocy w chorobie. Zaniedbanie w sferze psychicznej to pozbawienie dziecka podstawowych potrzeb emocjonalnych takich jak przynależności, więzi, zapewnienia pomocy. Każdy inny rodzaj przemocy ma swój początek i koniec, czyli jest zdarzeniem. Zaniedbanie trwa. Może dotyczyć zarówno domu rodzinnego jak i przedszkola.
- Krzywdzenie dziecka jest przemocą, która zachodzi wówczas, gdy jakaś osoba lub grupa osób odnosi się do niego w sposób niezgodny z wymaganiami relacji, która je łączy. Przemoc przejawia się w bezprawnym wywieraniu wpływu na proces myślowy, zachowanie lub stan fizyczny osoby w celu zaspokojenia własnych korzyści. Sprawca wykorzystując swoją przewagę nad ofiarą w sposób świadomy zaspakaja własne potrzeby kosztem ofiary. Przemoc może przejawiać się w formie fizycznej, psychicznej, seksualnej, a także jako cyberprzemoc i zaniedbanie.
Rozdział III
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między dzieckiem a pracownikiem przedszkola w tym zachowania niedozwolone wobec dzieci
- Dziecko ma prawo do bezpiecznych i profesjonalnych relacji z pracownikami przedszkola, co oznacza, że reakcje werbalne i fizyczne pracownika wobec dziecka są pozbawione cech przemocy, zawsze adekwatne do sytuacji i uzasadnione.
- Pracownicy zwracają się do dzieci po imieniu, a jeżeli jest to konieczne mogą dodatkowo używać nazwiska. Dziecko ma prawo wiedzieć, jak nazywa się nauczyciel lub inny pracownik przedszkola.
- Pracownik chroni dane osobowe i wizerunek dziecka i nie może ujawniać informacji o nim osobom nieuprawnionym. Dotyczy to w szczególności sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej. dziecko ma prawo do prywatności, a jeżeli konieczne jest odstąpienie od tej zasady, żeby chronić dziecko, należy mu to wyjaśnić.
- Dziecko ma prawo do rozumienia decyzji podejmowanych w jego sprawie. Pracownik podejmując decyzje dotyczące dziecka informuje go o powodach jej podjęcia i słucha jego oceny sytuacji. Metody dyscyplinowania dziecka muszą być odpowiednio dobrane do jego wieku, rozwoju i adekwatne do sytuacji.
- Zachowania pracownika nie mogą mieć cech przemocy fizycznej. Stanowcze interwencje wobec dziecka prowadzone w bezpośrednim kontakcie fizycznym są dopuszczalne w sytuacjach:
- zagrożenia życia, w tym w sytuacji konfliktów pomiędzy dziećmi (rozdzielenie zwaśnionych, przytrzymanie, obezwładnienie);
- działania z zakresu pomocy przedmedycznej (działania ratunkowe związane z udzieleniem pierwszej pomocy);
- zagrożenia lub paniki spowodowanej czynnikami zewnętrznymi (pożar, intensywne zjawiska atmosferyczne, niebezpieczne zachowania osób trzecich, inne w sytuacji zagrożenia życia).
- W komunikacji z dziećmi pracownik zachowuje cierpliwość i szacunek,
co oznacza, że słucha ich i udziela im odpowiedzi adekwatnych do sytuacji, ich wieku i poziomu rozwoju. - Niedozwolone są zachowania pracownika noszące znamiona:
- przemocy psychicznej, której skutkiem jest wywołanie u dziecka poczucia odrzucenia, obniżenie godności i własnej wartości poprzez zachowania wobec niego takie jak: umniejszanie, wyśmiewanie, zawstydzanie, lekceważenie, izolowanie, obwinianie, oskarżanie, krytykowanie i inne godzące w godność i wartość ucznia;
- przemocy werbalnej, która nacechowana jest agresja wzbudzającą
u dziecka lęk i wstyd poprzez zachowania wobec niego takie jak krzyk, wyzywanie, przezywanie, grożenie, przeklinanie, przedrzeźnianie; - przemocy fizycznej, która wiąże się z naruszeniem nietykalności ciała dziecka, w szczególności poprzez, bicie, szarpanie, popychanie, rzucanie przedmiotami należącymi do dziecka, kopanie, ciągnięcie za włosy/uszy, zmuszanie do przebywania w niewygodnej pozycji, lub zmuszanie do zjedzenia/połknięcia czegoś i inne działania sprawiające ból;
- zaniedbania, które polega w sferze psychicznej to pozbawienie dziecka podstawowych potrzeb emocjonalnych takich jak przynależności, więzi, zapewnienia pomocy.
- Pracownik ma obowiązek zachować prawo dziecka do intymności poprzez zachowanie właściwego dystansu w każdej sytuacji. Niedozwolonym jest, by pracownik nawiązywał jakiekolwiek relacje romantyczne i seksualne z dzieckiem, w tym flirt słowy, dwuznaczny żart, wyzywające spojrzenie, erotyczny dotyk, obcowanie płciowe i inne czynności o charakterze seksualnym.
- Pracownik nie powinien sam przebywać z dzieckiem w zamkniętym pomieszczeniu. Jeżeli zachodzi konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, powinien zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, żeby być w zasięgu wzroku innych. Zasada ta nie dotyczy „ sprzątania po przygodach dzieci”.
- W przedszkolu obowiązuje całkowity zakaz palenia papierosów, w tym papierosów elektronicznych, picia alkoholu i zażywania środków psychoaktywnych. Niedozwolonym jest by pracownik dostarczał dzieciom papierosy, alkohol, substancje psychoaktywne, a także treści pornograficzne.
- Pracowników obowiązuje całkowity zakaz nawiązywania i utrzymywania pozaszkolnych relacji z dziećmi, w tym w szczególności:
- zapraszania dzieci do domu;
- zapraszania ich do znajomych w mediach społecznościowych;
- kontaktowania się z dzieckiem z prywatnego maila i prywatnych numerów telefonu.
- Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o niedozwolonych zrachowaniach pracowników jest koordynator ochrony dzieci przed krzywdzeniem. Zgłoszenia przyjmowane są w trybie określonym w Rozdział V – „Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dzieciom”.
- Tryb udzielenia wsparcia dzieciom, wobec których stwierdzono niedozwolone zachowanie pracownika, określa Rozdział VI standardów - „Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu dziecka.”
Rozdział IV
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między dziećmi a w szczególności zachowania niedozwolone dzieci
- W celu wykluczenia przemocy rówieśniczej, przedszkole monitoruje relacje między dziećmi, a w ramach działań profilaktycznych realizuje programy nakierowane na promowanie pozytywnych wartości, kultury dialogu i wzmacniania kompetencji społecznych dzieci.
- Pedagog specjalny zobowiązany jest do systemowego badania relacji rówieśniczych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, pełni nadzór nad ich adaptacja w środowisku przedszkolnym, a także prowadzi interwencje profilaktyczne i zaradcze w obszarze agresji rówieśniczej z udziałem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Wychowawcy są zobowiązani monitorować relacje rówieśnicze w przydzielonym mu oddziale i reagować na każdy przypadek narastającej wiktymizacji [1]
- Za przemoc rówieśniczą w przedszkolu uznaje się wszelkie nieprzypadkowe akty godzące w wolność osobistą dziecka prowadzące do fizycznej i psychicznej szkody, wykraczające poza społeczne zasady wzajemnych relacji.
- W przedszkolu obowiązuje zasada, że krzywdzony dziecko ma prawo oczekiwać pomocy ze strony społeczności przedszkolnej, a reagowanie na czyjąś krzywdę nie jest ani skarżeniem, ani donosicielstwem, ale moralnym obowiązkiem każdego dziecka i pracownika. Dzieci znają konsekwencje zdrowotne przemocy jaką ponosi ofiara i wiedzą, że każda reakcja obronna jest ważna.
- Dzieci są uczeni konstruktywnej wolnej od agresji reakcji na przemoc rówieśniczą.
- Za niedozwolone zachowania pomiędzy dziećmi, uznaje się:
- wyśmiewanie, przezywanie i rozpowszechnianie upokarzających informacji, złośliwe komentarze, w szczególności na temat wyglądu; obraźliwe komentowanie innych w mediach społecznościowych;
- izolowanie lub wykluczanie dziecka z grupy;
- bicie, kopanie, szarpanie, zadawanie bólu;
- niszczenie lub zabór własności, w tym środków pieniężnych;
- zmuszanie do wykonywania określonych czynności, groźby, szantaż emocjonalny;
- komentarze i gesty seksualne, rozsyłanie obrazów o tematyce seksualnej i wszelkie przejawy gwałtu;
- inne, niespecyficzne formy przemocy odczuwane przez ofiarę jako krzywdzące.
- W przedszkolu obowiązuje zasada reagowania na każde zdarzenie zachowania dziecka uznanego jako niedozwolone.
- Dziecko, który jest świadkiem niedozwolonego zachowania innego dziecka i nie czuje się na siłach by go powstrzymać, ma obowiązek jak najszybciej zgłosić to zdarzenie do obecnego w pobliżu nauczyciela lub innego pracownika przedszkola.
- Dziecko, który podejrzewa przemoc wobec innego dziecka jest zobowiązany przekazać tę informację wychowawcy lub innemu nauczycielowi.
- Pracownicy przedszkola mają obowiązek reagować na każde zdarzenie niedozwolonego zachowanie dziecka.
- Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o niedozwolonych zrachowaniach dzieci przyjmuje koordynator ochrony dzieci przed krzywdzeniem w trybie określonym w Rozdział V – „Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dzieciom.”
- Tryb udzielenia wsparcia dzieciom będącym ofiarami niedozwolonego zachowania dziecka lub grupy dzieci, określa Rozdział VI standardów - „Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu dziecka.”
Rozdział V
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dzieciom
- Koordynatorem ochrony dzieci przed krzywdzeniem jest psycholog, zwany dalej „koordynatorem”. W przypadku nieobecności koordynatora jego obowiązki pełni pedagog specjalny lub dyrektor.
- Obowiązkiem koordynatora jest przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach wskazujących na podejrzenie krzywdzenia dziecka - w formie ustnej lub pisemnej.
- W przypadku cyberprzemocy zdarzenie przyjmuje i rozpoznaje psycholog.
- W przypadku gdy w zdarzeniu uczestniczy dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w rozpoznaniu i kwalifikacji zdarzenia uczestniczy pedagog specjalny.
- Uprawnionym do zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka jest każdy kto powziął taka informację, a pracownicy mają obowiązek zgłoszenia każdego zdarzenia o cechach przemocy.
- Pracownik, który był świadkiem krzywdzenia dziecka lub powziął informację o krzywdzeniu dziecka i nie zgłosił tego zdarzenia koordynatorowi podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej za naruszenie obowiązków pracownika.
- Bezpośrednie nagłe zdarzenia należy zgłaszać jak najszybciej, bezpośrednio do koordynatora w formie ustnej. Inne zdarzenia wymagające rozpoznania można kierować w formie ustnej w trakcie dyżuru koordynatowa w jego gabinecie lub bezpośrednio do dyrektora.
- Godziny dyżurów koordynatora dostępne są we wtorek od 12.00 do 15.00, a godziny przyjęć interesantów przez dyrektora dostępne są w poniedziałek od 8.00 do 13.00.
- Pisemne zgłoszenie zdarzenia należy adresować do: Koordynatora ochrony uczniów przed krzywdzeniem w Przedszkolu Samorządowym nr 2 w Żurominie, ul. Licealna 1 i przekazać je za pośrednictwem poczty tradycyjnej, sekretariatu szkoły lub poczty elektronicznej na adres e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- Niezależnie od formy przyjęcia zgłoszenia, koordynator dla każdego zdarzenia sporządza „Protokół interwencji w ochronie dziecka”, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do standardów.
Rozdział VI
Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia dziecka
- W przypadku gdy pracownik w toku bieżącej pracy rozpozna zdarzenie wskazujące na krzywdzenie dziecka ma obowiązek podjąć działania wg procedury trzech kroków:
- zabezpiecza dziecko przed potencjalnym sprawcą przemocy;
- zabezpiecza dowody przemocy i niezwłocznie zgłasza zdarzenie koordynatorowi;
- pozostaje do dyspozycji koordynatora tak długo jak jest to potrzebne dla zabezpieczenia dowodów i potrzeb dziecka oraz sporządzenia dokumentacji zdarzenia.
- W przypadku gdy pracownik w toku bieżącej pracy rozpozna objawy wskazujące na przemoc w rodzinie, w tym przemoc polegającą na zaniedbaniu środowiskowym ma obowiązek zgłosić sprawę do koordynatora. Jeżeli w sprawie są dowody pracownik zobowiązany jest je zabezpieczyć i przekazać koordynatorowi.
- Protokół interwencji w ochronie dziecka wszczyna postępowanie wyjaśniające, w sprawie, które prowadzi i dokumentuje koordynator.
- W ramach postępowania wyjaśniającego zdarzenia, koordynator ma prawo przeprowadzać rozmowy z pracownikami przedszkola, dziećmi rodzicami
i sporządzać z nich notatki służbowe, zbierać dowody rzeczowe, w tym nagrania dźwiękowe, fotografie, filmy, oraz nagrania z monitoringu. - W ramach kwalifikacji zdarzenia koordynator ma prawo konsultować się
ze specjalistami i ekspertami niebędącymi pracownikami przedszkola. Korzystając z pomocy instytucji i osób zewnętrznych koordynator zobowiązany jest przestrzegać ochrony danych i wizerunku dzieci. - Postępowanie wyjaśniające ma na celu zebranie dowodów w celu zakwalifikowania zdarzenia i stwierdzenia:
- w postepowaniu wyjaśniającym ustalono, że zdarzenie miało charakter incydentu i przekazano sprawę do wychowawcy;
- w postepowaniu wyjaśniającym rozpoznano podejrzenie przemocy definiowanej jako krzywdzenie dziecka;
- w postepowaniu wyjaśniającym rozpoznano przemoc definiowaną jako krzywdzenie dziecka.
- Postępowanie wyjaśniające nie powinno trwać dłużej niż miesiąc, a w przypadkach, w których to jest niemożliwe, nie dłużej niż trzy miesiące.
- Dziecko, które zostało objęte ochroną przed krzywdzeniem jest z tego tytułu objęty wsparciem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Przedszkole obejmuje także wsparciem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieci, którzy byli świadkami zdarzenia zakwalifikowanego jako rozpoznana przemoc.
- Przedszkole obejmuje także wsparciem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieci, którzy w danym zdarzeniu zostali zakwalifikowani jako sprawcy przemocy.
- Tryb wspierania dzieci będących ofiarami, świadkami i sprawcami przemocy odbywa się w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej
w przedszkolu na podstawie odrębnych przepisów. - W przypadku gdy ofiarą, świadkiem lub sprawca przemocy jest dziecko niepełnosprawne, koordynator w rozpoznaniu i kwalifikacji sprawy konsultuje się z przedszkolnym pedagogiem specjalnym.
- Koordynator informuje o zdarzeniu rodziców ofiary przemocy, a w przypadku, gdy sprawcą przemocy było dziecko lub grupa dzieci, także rodziców sprawców przemocy.
- Po rozpoznaniu sprawy, w terminie nie dłuższym niż miesiąc dni dyrektor organizuje spotkanie z rodzicami sprawcy i rodzicami ofiary razem lub odrębnie. W zależności od charakteru tej przemocy i rozmiaru krzywdy dziecka, a także potrzeby zadbania o godność ofiary przemocy, zdarzenie może być przedmiotem omówienia go z ogółem rodziców dzieci, które były świadkami przemocy.
Rozdział VII
Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka
- W przypadku gdy u dziecka objętego ochroną, stwierdza się, że jego życie jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu, koordynator za zgodą dyrektora lub sam dyrektor, a w przypadku gdy jest potrzeba natychmiastowego działaniakażdy pracownik obecny przy zdarzeniu niezwłocznie informuje policję i pogotowie ratunkowe, dzwoniąc pod numer 112 lub 998. Kolejne kroki postępowania w tej sytuacji leżą w kompetencjach ww. instytucji. W takiej sytuacji przedszkole obejmuje skrzywdzone dziecko i jego rodziców pomocą psychologiczno-pedagogiczną. W przypadku gdy sprawcą krzywdzenia dziecka jest pracownik przedszkola, dyrektor dodatkowo podejmuje decyzje kadrowe adekwatne do oceny zdarzenia.
- W przypadku gdy w sprawie dziecka objętego ochroną zachodzi podejrzenie
o popełnieniu przestępstwa na szkodę tego dziecka, koordynator za zgoda dyrektora lub sam dyrektor składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury.[2] W przypadku gdy sprawcą krzywdzenia dziecka jest pracownik przedszkola, dyrektor dodatkowo podejmuje decyzje kadrowe adekwatne do oceny zdarzenia. - W przypadku gdy w sprawie dziecka objętego ochroną zachodzi prawdopodobieństwo, że sprawcami krzywdzenia dziecka są rodzice, koordynator za zgoda dyrektora lub sam dyrektor powiadamia policję, sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej, a także przewodniczącego lokalnego zespołu interdyscyplinarnego w celu wszczęcia procedury Niebieskie Karty.
Rozdział VIII
Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych zdarzeń zagrażających dobru dziecka
- Zdarzenia zakwalifikowane w protokole interwencji jako incydent wprowadza się do rejestru zdarzeń i przekazuje do wychowawcy w celu obserwacji i zaplanowania działań wychowawczych.
- Dla każdego zdarzenia zakwalifikowanego jako podejrzenie krzywdzenia dziecka lub krzywdzenie dziecka, koordynator zakłada teczkę ochrony dziecka przed krzywdzeniem o numerach kancelaryjnych PS2.SOM, która zawiera:
- protokół interwencji w ochronie dziecka;
- dokumentacja postępowania wyjaśniającego zdarzenie;
- korespondencja z organami zewnętrznymi w sprawie;
- dokumentacja zapoznania rodziców z materiałem zebranym w sprawie dziecka;
- inna dokumentacja wytworzona na potrzeby ochrony dziecka.
- Koordynator prowadzi rejestr zdarzeń o charakterze przemocy o numerach kancelaryjnych PS2.SOM, na każdy rok szkolny odrębnie.
Rozdział IX
Zasady przeglądu i aktualizacji standardów
- Koordynator psycholog raz na dwa lata przeprowadza ankietę wśród pracowników, rodziców, która ma za zadanie dać informację o ocenie skuteczności standardów ochrony dzieci w przedszkolu. Ankietę przeprowadza się najpóźniej w maju, a jej wyniki prezentuje się w sprawozdaniu koordynatora, o którym mowa w ust. 2.
- Koordynator na posiedzeniu rady pedagogicznej podsumowującej rok szkolny przedstawia sprawozdanie z realizacji standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem, w tym ocenę skuteczności podejmowanych działań i wnioski do aktualizacji standardów.
- Sprawozdanie, o którym mowa w ust.1 zawiera następujące informacje:
- liczba zdarzeń i forma zgłoszenia;
- liczba zdarzeń, które zakwalifikowano jako podejrzenie krzywdzenia dziecka z podziałem na rodzaj przemocy (fizyczna, psychiczna, seksualna, cyberprzemoc, zaniedbanie) oraz kategoria sprawcy (pracownik, uczeń/grupa uczniów, rodzic);
- liczba zdarzeń, które zakwalifikowano jako krzywdzenie dziecka, z podziałem na rodzaj przemocy (fizyczna, psychiczna, seksualna, cyberprzemoc, zaniedbanie) oraz kategoria sprawcy (pracownik, dziecko/grupa dzieci, rodzic);
- informacja, ile spraw przedszkole prowadzi samodzielnie a ile zostało skierowanych do instytucji zewnętrznych i jakich?
- Rada Pedagogiczna po wysłuchaniu sprawozdania, o którym mowa w ust.3 może sformułować wnioski do działań wychowawczo-profilaktycznych ukierunkowanych na eliminowanie zjawisk przemoc w przedszkolu oraz zmian w standardach.
Rozdział X
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników przedszkola do stosowania standardów, zasady przygotowania pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności
- Przygotowanie pracowników szkoły do stosowania „Standardów ochrony małoletnich w Przedszkolu Samorządowym nr 2 w Żurominie” odbędzie się w formie obowiązkowego szkolenia dla pracowników, na które składa się:
- prezentacja przyjętych standardów i wyjaśnienie zasady ich stosowania w przedszkolu;
- instruktaż rozpoznawania przemocy i reagowania na nią;
- zapoznania pracowników z ewidencją i dokumentacją zdarzeń;
- zmianami w „Standardach ochrony małoletnich w Przedszkolu Samorządowym nr 2 w Żurominie ;
- aktualnymi zagrożeniami przemocy w środowisku przedszkolnym w celu wzmożenia nadzoru nad poszczególnymi dziećmi lub grupą dzieci;
- zapoznania pracowników z nowymi technikami rozpoznawania przejawów przemocy i reagowania na nie;
- Obecność na szkoleniu, o którym mowa w ust. 1 pracownik odnotowuje na liście obecności własnoręcznym podpisem.
- Pracownik nieobecny na szkoleniu, o którym mowa w ust. 1 i 2 i usprawiedliwiony może odbyć indywidualne szkolenie przeprowadzone przez psychologa przedszkolnego.
- Za przygotowanie szkoleń o których mowa w ust. 1-4 i ich organizację odpowiada psycholog przedszkola koordynator ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
- Koordynator ma prawo organizować spotkania zespołowe i ogólne pracowników w celu zapoznania ich z nowymi informacjami dotyczącymi ochrony dzieci, w tym w szczególności:
- Koordynator ma obowiązek przeszkolić każdego nowo zatrudnionego pracownika w zakresie ochrony uczniów przed krzywdzeniem.
- Koordynator ma prawo wnioskowania o dodatkowe szkolenia pracowników pogłębiające ich wiedzę i umiejętności z zakresu rozpoznawania przemocy, reagowania na zdarzenia i wspierania dzieci doświadczonych przemocą i sprawców przemoc
Rozdział XI
Zasady i sposób udostępniania rodzicom i dzieciom standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
- „Standardy ochrony małoletnich w Przedszkolu Samorządowym nr 2 w Żurominie są opublikowane w pełnej wersji dla rodziców i nauczycieli, w terminie do 14 sierpnia 2024 r. na stronie internetowej przedszkola, i dostępne w przedszkolu na tablicy ogłoszeń.
- Standardy ochrony uczniów w wersji skróconej i dostosowanej do wieku dzieci i specyfiki przedszkola są opublikowane, w terminie do 14 sierpnia 2024 r., dostępne w przedszkolu w szatni w wersji obrazkowej.
- Wychowawcy odpowiedzialni są za zaznajomienie swoich wychowanków i ich rodziców z zasadami ochrony ich przed przemocą w tym bezpiecznych relacji między uczniami a w szczególności zachowania niedozwolone uczniów terminie do końca września 2024 r.
[1] Wiktymizacja – proces stawania się ofiarą. Dziedziną, która bada proces, wskaźniki, częstotliwość występowania, skutki i rozpowszechnienie wiktymizacji jest wiktymologia.- wg Wikipedia
[2] Art.304 § 1. Kodeksu postepowania karnego -Każdy, dowiedziawszy się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, ma
społeczny obowiązek zawiadomić o tym prokuratora lub Policję. Przepisy art.148a oraz art. 156a stosuje się odpowiednio.