Breadcrumbs
KONCEPCJA PRACY
Koncepcja pracy
Przedszkola Samorządowego Nr 2
W Żurominie
Podstawa Prawna:
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola, Rozporządzeniu MEN a dnia 10 maja 2013r. w sprawie nadzoru pedagogicznego ( Dz. U. Nr 2013, poz. 560).
Wizja przedszkola:
- Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.
- Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój osobowości.
- Umożliwia wyrównanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole.
- Oferty edukacyjne sprzyjają rozwijaniu umiejętności i kształtowaniu samodzielności oraz rozwijają u wychowanków pozytywne cechy charakteru (empatia, otwartość, zaradność i kreatywność, itp.).
- Przedszkole przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji.
- Przestrzegane są prawa dziecka, dbałość o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną.
- Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
- Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną, stosującą nowoczesne metody i narzędzia pracy.
- Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego.
- Promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku.
- Baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia wpływają na wysoki poziom pracy.
MISJA PRZEDSZKOLA
Nasze przedszkole:
- Przestrzega zasad wynikających z Konwencji Praw Dziecka,
- zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo,
- kształtuje postawy moralne, proekologiczne,
- tworzy warunki dla indywidualnego i wszechstronnego rozwoju dziecka, rozwija talenty, zainteresowania,
- promuje zdrowie fizyczne i psychiczne
- wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców,
- udziela wsparcia w zakresie pomocy psychologiczno- pedagogicznej,
- promuje bezpieczny i zdrowy styl życia.
Model absolwenta:
- Jest przygotowany do roli ucznia.
- Zna swoje mocne strony, umie je wykorzystać, pokonuje słabości.
- Szanuje środowisko przyrodnicze, dostrzega piękno otaczającej przyrody.
- Jest otwarty na świat i ludzi.
- Odróżnia dobro od zła.
- Dostrzega potrzeby własne i innych.
- Jest aktywny, dociekliwy, kreatywny i ambitny.
- Ma pozytywny obraz samego siebie.
- Ma świadomość własnej tożsamości.
- Jest komunikatywny.
- Nie boi się wyrażać własnych opinii.
- Dąży do rozwijania problemów.
- Przestrzega podstawowych wartości.
- Czuje się Polakiem i Europejczykiem.
- Okazuje szacunek innym ludziom.
- Jest tolerancyjny i otwarty wobec innych.
- Aktywnie uczestniczy w życiu rodzinnym, życiu przedszkola i grupy.
- Dba o swoje zdrowie i bezpieczeństwo.
- Pomaga innym.
Dziecko ma prawo do:
- Życia i rozwoju,
- swobody myśli, sumienia i wyznania,
- aktywnej, serdecznej miłości i ciepła,
- spokoju i samotności, gdy tego chce,
- odseparowania się jako osoba również od dorosłych lub innych dzieci,
- snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
- indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju,
- pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą,
- wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi,
- wspólnoty i solidarności w grupie,
- aktywnego kształtowania kontaktów socjalnych i otrzymania w tym pomocy,
- zabawy i wyboru towarzyszy zabaw,
- pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia,
- nauki i informacji,
- badania i eksperymentowania,
- nauki, jak podchodzić do niebezpieczeństw,
- oświadczenia konsekwencji swojego zachowania,
- zdrowego żywienia.
Cele główne:
- I. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej:
- Przedszkole osiąga cele zgodnie z polityką oświatową państwa.
- Przedszkole doskonali efekty swojej pracy.
- Efektywna współpraca z rodzicami wpływa na jakość pracy przedszkola.
- II. Procesy zachodzące w przedszkolu:
- Procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętej w przedszkolu koncepcji pracy.
- W przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych.
- III. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym:
- Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa.
- Przedszkole współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
- Przedszkole racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa.
- IV. Zarządzanie przedszkolem:
- Zarządzanie zapewnia funkcjonowanie przedszkola zgodnie z przyjętą koncepcją rozwoju.
Cele szczegółowe:
- Realizacja założeń reformy oświatowej.
- Zapewnienie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i kształcących, a także możliwości wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do potrzeb rozwojowych dzieci.
- Dbanie o wysoki poziom pracy wychowawczo- kształcącej, a także atrakcyjna ofertę edukacyjną.
- Realizacja programu wychowawczego uwzględniającego system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.
- Wykorzystywanie nowatorskiego i twórczego stylu pracy kadry pedagogicznej.
- Realizacja programów autorskich uwzględniających edukację zdrowotną, wspomagającą adaptację dzieci 3-letnich.
- Promowanie zdrowego stylu życia dziecka oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa w domu i w przedszkolu-realizacja programu profilaktycznego.
- Ścisła współpraca z rodzicami, jako współpartnerami w procesie edukacji i wychowania dzieci.
- Skuteczne informowanie rodziców o postępach edukacyjnych dziecka.
- Współpraca z lokalnymi placówkami oświatowymi, organizacjami i instytucjami działającymi na terenie miasta,
- Promowanie znaczenia edukacji przedszkolnej dla rozwoju społeczności.
Sposoby motywowania dzieci:
Stosowane nagrody:
- pochwała indywidualna,
- pochwała przed całą grupą,
- pochwała przed rodzicami,
- oklaski,
- emblematy,
- przydział funkcji.
Stosowane kary:
- brak nagrody,
- upomnienie ustne,
- czasowe odebranie przydzielonej funkcji,
- chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy,
- poinformowanie rodziców o zachowaniu .
Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:
- przeprowadzenie diagnozy wstępnej i końcowej,
- szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,
- informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej, końcowej,
- półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,
- bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca wyrównawcza i indywidualna,
- przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
- prezentacji dokonań dzieci ( występy, wystawy),
- teczek prac i indywidualnych i innych dokumentów
- arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
- albumów i kronik,
- materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy, itp.),
- rozmów.
Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:
- Nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania i wychowania,
- nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,
- informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,
- rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach grupowych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica,
- na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka,
- informacje o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku – po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej i końcowej,
- nauczyciele przekazują informację rodzicom o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Informację wydaj e się w terminie do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecka ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej.
Sposoby współpracy ze środowiskiem lokalnym:
- a)Współpraca z innymi przedszkolakami i szkołami:
- Przedszkolaki uczestniczą w przeglądach, konkursach, festiwalach wspólnie z innymi przedszkolakami,
- zapraszanie koleżanek z innych placówek w celu prezentowania pracy, szkolenia, warsztatów i wymiany doświadczeń,
- uczestniczenie w lekcjach prowadzonych w klasach pierwszych szkół podstawowych, badanie losów absolwentów.
- b)Współpraca z innymi instytucjami:
- Urzędem miasta (akcje, konkursy, sprawy organizacyjne),
- Komendą Miejską Policji- bezpieczeństwo, profilaktyka, prewencja,
- Strażą Pożarną- bezpieczeństwo
- Miejską Biblioteką Publiczną
- Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną,
- Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
- Żuromińskim Centrum Kultury i Sportu
- Sanepidem
- Sponsorami.
Promocja Placówki
Działania promocyjne obejmują:
- Prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów,
- dbałość o dobrą opinię placówki w środowisku lokalnym,
- popularyzowanie wychowania przedszkolnego,
- prowadzenie kroniki przedszkola oraz strony internetowej,
- organizacja uroczystości,
- zabieganie o notatki w prasie,
- dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku,
- upowszechnianie informacji o przedszkolu.